Tornen els descomptes en els viatges dels joves entre 18 i 30 anys. El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible destina 120 milions d'euros al programa Estiu Jove 2025, que ofereix descomptes en transport públic col·lectiu terrestre a joves d'entre 18 i 30 anys amb nacionalitat espanyola o estrangera i residència legal a Espanya. El departament que dirigeix Óscar Puente informa aquest dissabte que els descomptes seran efectius per als viatges fets entre l'1 de juliol i el 30 de setembre d'aquest any en transport públic col·lectiu terrestre, tant ferroviari com per carretera.

Per accedir als descomptes, és necessari registrar-se en un web que pròximament es posarà en marxa i a què es podrà accedir a través de la del Ministeri.

Estiu Jove 2024

El programa Estiu Jove el 2024 va oferir descomptes que podien arribar al 90% del bitllet del tren i l'autobús, per a bitllets senzills i d'anada i tornada dels trens i dels autobusos de titularitat estatal i dels passis Interrail.

Com funciona? Per ser beneficiari cal registrar-se al web que el Ministeri activarà en els dies vinents, almenys, 24 hores abans de realitzar la primera compra per comprovar que es compleixen els requisits d'elegibilitat. Després del registre, obtindràs un codi que s'ha de proporcionar a l'empresa operadora a l'hora d'adquirir el bitllet per al descompte. Les empreses posaran en marxa la venda dels bitllets amb descomptes a mesura que vagin adaptant els seus sistemes. Per aquesta raó, convé consultar prèviament els webs i canals habituals dels operadors.

Els potencials beneficiaris hauran d'aportar el DNI o NIE per registrar-se, que serà gratuït. No obstant això, les empreses podran carregar despeses de gestió en l'expedició de bitllets amb descompte acollits a aquesta mesura, amb el límit d'1 euro per bitllet.

Si s'extravia el codi, el registre podrà ser consultat per la persona inscrita a través de la pàgina web del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible.

Quins descomptes es van aplicar el 2024? Si no es produeixen canvis, s'aplicaran també per a aquest estiu. Són per a viatges nacionals a excepció d'Interrail.

  • Serveis ferroviaris de mitjana distància convencional i ample mètric: rebaixa del 90% del preu dels bitllets senzills i d'anada i tornada.
  • Avant: descompte del 50% als bitllets senzills i d'anada i tornada.
  • Serveis comercials o alta velocitat de tots els operadors ferroviaris: rebaixa del 50% del preu del bitllet, amb un màxim de 30 euros per bitllet.
  • Serveis d'autobús regular de competència estatal: descompte del 90% del preu del bitllet senzill i el d'anada i tornada.

Qui té dret al descompte? L'any passat es van establir aquestes condicions:

  • Persones nascudes entre l'1 de gener de 1994 (aquest any seria l'1 de gener de 1995) i el 31 de desembre de 2006 (2007 per a aquest any.
  • Tenir nacionalitat espanyola.
  • Estrangers amb residència legal a Espanya.

Si el potencial beneficiari té 17 anys i en compleix 18 a l'octubre, pot beneficiar-se si té dret, però si té 30 anys al juny i en compleix 31 a l'octubre, no pot optar als descomptes.

Què passa si he comprat abans el bitllet? Si el bitllet s'ha comprat abans que s'engegui el programa, i, per tant, no hi ha descomptes als webs de les empreses, no es podrà aplicar l'ajuda amb caràcter "retroactiu".

Hi ha limitació de viatges durant l'estiu? No hi ha límit de bitllets, però els dos anys anteriors s'establiran limitacions i condicions per evitar usos abusius, incloent-hi la pèrdua del dret a beneficiar-se del programa en els casos més greus. Així, el 2024 i el 2023 van estar en vigor les següents limitacions:

  • S'impedirà la reserva en la mateixa empresa concessionària de més d'un viatge per sentit per a un mateix origen-destinació el mateix dia, tret que prèviament s'hagi procedit a l'anul·lació de la reserva.
  • Sí que podran realitzar-se dos viatges el mateix dia amb el mateix origen-destinació, però no es podrà reservar el segon fins a haver realitzat el primer.
  • Es considerarà ús indegut reservar un bitllet i no fer el viatge ni anul·lar-lo amb una antelació mínima a 24 hores.

En el cas dels autobusos, en trajectes de curta durada, l'empresa concessionària podrà permetre que l'anul·lació es realitzi amb una antelació inferior i no es considerarà ús indegut el canvi de bitllet en aquest tipus de trajectes. En el cas ferroviari, les empreses també podran reduir aquest termini d'acord amb les seves pràctiques habituals de comercialització i venda.

2,3 milions de joves

L'any passat es van beneficiar d'aquests descomptes 2,3 milions de joves, que van realitzar 5,2 milions de desplaçaments (65% d'ells en tren i 35% per carretera). A més, es van vendre 7.142 passis d'Interrai. Amb aquesta iniciativa, el Govern aspira a reduir l'ús del vehicle particular, amb la consegüent reducció d'emissions i de sinistralitat, així com apropar el transport públic col·lectiu terrestre als joves i fomentar el seu desenvolupament personal, al mateix temps que es potencia el sector turístic i cultural nacional.