Realitat augmentada i realitat virtual han irromput en la societat en els últims anys, deixant de ser tecnologies només per a desenvolupadors i passant a oferir experiències en smartphones, tablets, ordinadors i consoles. Ja no són prototips que mostren el que veuran els usuaris algun dia, sinó que aquell dia ja ha arribat. La tecnologia s'obre camí i amb les realitats augmentada i virtual no podia ser d'una altra manera; mentre aquestes milloren i es perfeccionen, neix una derivada: la realitat mixta.

Per viure una experiència de realitat virtual, l'usuari necessita unes ulleres i un dispositiu amb què fer funcionar el programari. A través d'aquesta tecnologia, la persona pot submergir-se en un món artificial on poder moure's i interactuar amb objectes. En el cas de la realitat augmentada, la informació digital se superposa sobre la imatge del món real que s'observa a través de la pantalla, per la qual cosa l'entorn no és totalment immersiu.

La realitat mixta atorga a l'usuari la capacitat d'explorar el món virtual i el real alhora. Els objectes digitals apareixen al món real, les dimensions s'adapten a la distància a la qual es troba la persona, per la qual cosa la interacció és total en tenir llibertat de moviment, així com d'angle i perspectiva. Es tracta, per tant, d'un entorn que barreja els millors aspectes d'ambdues realitats, la qual cosa permet que només es necessitin unes ulleres per poder utilitzar-ne una o una altra.

Es tracta d'una tecnologia amb menys recorregut que les realitats augmentada i virtual, encara que amb un potencial similar. Microsoft, entre altres empreses, ha estat una de les companyies que més està apostant en el desenvolupament de la realitat mixta mitjançant les seves ulleres Hololens, que actualment només es venen per a desenvolupadors, i el seu projecte Windows Mixed Reality.

Un exemple de les possibilitats d'aquesta tecnologia es troba al sector sanitari. L'Hospital General Universitari Gregorio Marañón de Madrid va realitzar una cirurgia amb suport de la realitat mixta per extirpar un tumor muscular maligne a una pacient l'abril passat. Per dur a terme aquest procés, el cirurgià va utilitzar les ulleres de realitat mixta Hololens que, al seu torn, es van complementar amb l'aplicació HoloSurg, desenvolupada per la startup espanyola Exovite, una companyia de biotecnologia escollida per Microsoft per a un programa d'acceleració el 2014.

A través d'aquest projecte pioner al món, l'aplicació permet al cirurgià observar una sèrie de panells virtuals amb què pot interactuar i que pot situar en qualsevol lloc de la sala per manipular-los com prefereixi. Aquests aporten la informació necessària per a la realització de la cirurgia, com les dades mèdiques del pacient, una digitalització tridimensional de la zona a operar i del tumor, entre altres qüestions.

Cada vegada més ulleres i més experiències

Cada vegada són més les empreses tecnològiques que decideixen llançar al mercat les seves pròpies ulleres de realitat virtual, augmentada o mixta. L'última en pujar l'aposta en aquest mercat serà Samsung, que oferirà un dispositiu anomenat Samsung Odyssey VR per plantar cara a Oculus Rift i HTC Vive. La seva millor basa serà una resolució més gran que els seus rivals, una de les especificacions a millorar per les companyies i que més demanden els usuaris a l'hora de plantejar-se el salt a aquestes tecnologies.

Aquest tipus d'experiències cada vegada es tornen més accessibles per al públic. Els preus d'aquests dispositius han baixat durant l'últim any i les empreses estan llançant productes al mercat massiu. L'últim gegant del sector en apostar per un dispositiu assequible ha estat Facebook, que va anunciar aquest mes les ulleres Oculus Go, que es llançaran a començaments de 2018 a un preu de 199 dòlars.