El Poblenou de Barcelona ha tornat a brillar amb més força que mai aquest cap de setmana amb el Llum BCN, una de les cites culturals més esperades de la ciutat. El festival d'arts lumíniques ha reunit més de 200.000 persones en aquesta dotzena edició i, com sempre, ha exposat obres que no han deixat indiferent a ningú: des de les més trencadores que han sacsejat tots els sentits fins a les més poètiques i reflexives que han encisat tots els espectadors. A més, en aquesta ocasió, el festival ha comptat amb el suport de Yamaha que, a més de ser el patrocinador principal, ha abanderat el projecte lumínic Yamaha Light Meeting Point, realitzat pels alumnes del màster d'Arquitectura Efímera de la UPC (Universitat Politècnica de Catalunya) escollits mitjançant un concurs de talent i supervisats per Saeta Estudi. 

yamaha meeting point
L'obra 'Velocitat i control' / Yamaha

Velocitat i control

Llum BCN, a banda de ser un dels festivals lumínics més importants d'Europa i un punt de trobada i intercanvi entre professionals, és també una proposta innovadora que aposta per la presència i el foment de projectes provinents de les escoles de disseny i arquitectura de Barcelona com a planter del talent creatiu local. És per aquest motiu que Yamaha va decidir crear un projecte Yamaha Light Meeting Point.

La marca va realitzar diversos workshop amb un centenar d'alumnes de diversos centres ja que, per la companyia, "voler promocionar el talent juvenil de casa nostra no és només dotar de recursos econòmics els estudiants, sinó també proporcionar-los una bona formació i les millors eines".  Finalment, Barbara Marshall, Amy Labastida, Elisa González-Aréchiga, Javiera González i Carolina Contreras, originàries de Mèxic i Xile, van ser les arquitectes i enginyeres escollides per donar vida al projecte col·lectiu 'Velocitat i Control', nascut d'una anàlisi profunda de les sensacions que es generen a partir de la velocitat.

Foto WORKSHOP PROYECTO YAMAHA LLUM BCN 3 (002) (1)
El workshop que es va fer amb els alumnes per escollir el projecte guanyador

Sota aquesta premissa, les creadores van voler provocar una experiència d'adrenalina, barreja d'emoció, plaer i energia als visitants i ho van fer a través de la interacció de les persones sota un efecte de miralls reflectors confrontats (amb un efecte espia no totalment opac) que generaven la il·lusió d'un túnel infinit de llum mitjançant una superposició de grans anelles. Per fer-ho, van crear una seqüència de cercles amb una il·luminació led programada i limitada per dos grans miralls circulars que encara augmentaven més la sensació de fugida.

En aquest vertiginós túnel visual quedaven emmarcades dues motocicletes de Yamaha que les persones visitants podien utilitzar per travessar virtualment aquesta estructura de fugida i incorporar la seva pròpia imatge a l'experiència visual. Era com un joc entre la ciencia-ficció — evocació llunyana de la cursa de motos de Tron— i la nostàlgia de les atraccions de sempre. 

yamaha meeting point
Diversos visitants gaudint del Yamaha Light Meeting Point / Yamaha

El compromís de Yamaha

Yamaha dona suport així als artistes emergents com a part de la seva política de RSC, en relació estreta amb l'àmbit cultural i educatiu de la ciutat.  Segons Víctor González, director general de Yamaha Motor España “per nosaltres és un honor estar vinculats, a través del nostre patrocini principal, a un dels festivals d'arts lumíniques i digitals més importants d'Europa".

"Llum BCN congrega dos entorns essencials per a Yamaha: la innovació tecnològica i el disseny, tots dos atributs intrínsecs a la nostra essència empresarial. A més, ens dona l'oportunitat de reconfirmar la nostra relació emocional amb Barcelona, una ciutat motard per excel·lència, donant suport a un projecte que no només fa compatible l'educació amb la cultura, sinó que a més s'erigeix en una atracció turística de primer ordre”, afegeix. 

Yamaha, compromesa amb Barcelona
Yamaha, compromesa amb Barcelona / Yamaha

Llum BCN 2023

La dotzena edició del Festival Llum BCN, que enguany anava de la mà de Yamaha, ha rebut més visitants que mai: 200.000, segons l'Institut de Cultura de Barcelona (ICUB). El certamen ha convertit el barri del Poblenou en un pol d'atracció d'activitat cultural i d'espectacles lluminosos d'alta qualitat, segons els organitzadors. En total, s'hi han pogut veure 13 instal·lacions, moltes de les quals de creadors internacionals vinculats a la llum. El festival ha fet una aposta per la sostenibilitat i per això aquest 2023 ha pres mesures per reduir la intensitat de les peces, ha promogut l'ús d'energies renovables per alimentar-les i n'ha afavorit la producció local.