La Sala Segona del Tribunal Constitucional ha acordat suspendre l’execució de les penes de presó imposades pel Tribunal Suprem contra els ultres que van assaltar violentament la llibreria Blanquerna l’11 de setembre del 2013, mentre tenia lloc l’acte institucional de la Diada a Madrid.
Els magistrats actuen d’acord al criteri de la Fiscalia, que considera que cal aturar l’ingrés a presó dels condemnats i les mesures accessòries imposades pel Tribunal Suprem tenint en compte el criteri del Tribunal Constitucional respecte a les penes de presó inferiors a cinc anys. Els magistrats asseguren a les seves interlocutòries que abordaran el fons dels recursos “en el termini més breu” possible.
En la demanda d'empara d'un dels condemnats, Pedro Chaparro, vicepresident del partit feixista Democracia Nacional, s'argumenta que l'execució de la mesura derivaria en "perjudicis irreparables", i que són inexistents els "perjudicis per a tercers" perquè Chaparro està en llibertat, té 30 anys i un fill de dos anys i mig, feina estable des del 2015 i no té antecedents penals.
Penes de quatre anys de presó
Els assaltants, que van ser condemnats a penes de quatre anys de presó pel Tribunal Suprem, ja havien aconseguit que l’Audiència de Madrid i el mateix Tribunal Suprem ajornessin la seva entrada a la presó. Ara és el mateix TC qui paralitza aquest ingrés d’admetre a tràmit els recursos que havia presentat la seva defensa. La suspensió de l’ingrés a presó no té data de caducitat i queda establert fins que el TC resolgui els recursos, cosa que els magistrats prometen fer “en el termini més breu” possible, sense concretar més.
A les seves interlocutòries, els magistrats argumenten que malgrat que la Llei estableix que la interposició d’un recurs d’empara al Tribunal Constitucional no suspèn els efectes d’una sentència, sí que permet deixar-la sense efecte quan “produeixi un perjudici al recurrent que pogués fer perdre la finalitat de l’empara”, sempre que aquesta suspensió de la condemna “no ocasioni una pertorbació greu de l’interès constitucionalment protegit, ni als drets fonamentals o a les llibertats públiques d’una altra persona”.
En aquest cas, segons els jutges, “concorren els requisits que exigeix la jurisprudència constitucional per atorgar la suspensió de l’execució” de les penes perquè aquesta decisió “no ocasiona una pertorbació greu d’un interès constitucionalment protegit ni dels drets fonamentals o llibertats públiques d’una altra persona”.
En aquest sentit sostenen que “no s’acrediten riscs certs sobre l’efectivitat de l’acció de la justícia, perquè els recurrents han estat a plena disposició dels òrgans judicials” i “han afrontat el pagament de responsabilitats civils fixades”.
Comentaris (26)
Manel
Fa 10 mesos
Entraron dando empujones, tirando al suelo y rompiendo objetos y material publico, tirando gas pimienta y provocando 5 heridos leves. Si para ti eso no es saltarse la ley, no se en que época vives.
| Denunciar comentari
Manel
Fa 10 mesos
Entraron dando empujones, tirando al suelo y rompiendo objetos y material publico, tirando gas pimienta y provocando 5 heridos leves. Si para ti eso no es saltarse la ley, no se en que época vives.
| Denunciar comentari
Amadeu
Fa 1 any
Justicia políticida o política judicializada?
| Denunciar comentari
Mote
Fa 1 any
Normal com que no son catalans ...
| Denunciar comentari
In - Indi - Indiana Jones
Fa 1 any
El TC ha tomado la decisión correcta. No se debe encarcelar a nadie por sus ideas políticas. Estos chicos, en ningún momento, se saltaron la ley. Entraron pacíficamente a exponer sus argumentos y, como entraron, salieron, pero no destrozaron ningún bien público, ni intentaron secuestrar a millones de personas, dando un golpe de estado, declarando la D.U.I.
| Denunciar comentari
germinal
Fa 1 any
Ja ho vaig dir un altre dia, segurament que aquest desgraciats que va assaltar Blanquerna acabaran san nominats fills predilectes de la ciutat de Madrid.
| Denunciar comentari
Magdalena
Fa 1 any
Quina poca vergonya tenen!
| Denunciar comentari
Uno de tantos
Fa 1 any
I el tribunal constiticional suspende el ingreso en prision de los del ataque a blanquerna,...si hubieran pasado por la juez lamela i el fiscal del estado, seguro que estarian en prision desde el primer momento....asi es el fascismo del pp
| Denunciar comentari
Josep
Fa 1 any
Completament d’acord, Carles! Veritats més altes que la Sagrada Família! ja arribarà el dia....
| Denunciar comentari
Luna Barceló
Fa 1 any
Justicia igual per a tots... si,si... Això és un escàndol, una vergonya.
| Denunciar comentari