Adif, Adif Alta Velocidad, Puertos del Estado y Salvamiento Marítimo faran vaga aquest dimecres 17 d'abril. Ara per ara, CCOO hauria desconvocat la vaga prevista per Adif. Els vigilants de Renfe a Madrid, per la seva banda, han convocat aturades del 18 al 28 d'abril. De moment, Renfe ha anunciat ja la cancel·lació de 19 trens AVE i llarga distància i 27 trens de mitja distància per aquest dimecres.
Però, què passa si ja tens els bitllets? Què pots fer? L'associació Facua defensa el dret dels treballadors a fer vaga i és per aquest motiu que l'empresa és qui, sota el seu criteri, ha d'assumir el risc de vaga quan es produeix la contractació del servei. En cas contrari, exposen, es crearia una situació d'enorme indefensió pels consumidors, qui haurien d'assumir fins i tot les despeses extra com a conseqüència de les cancel·lacions.
Renfe preveu un trànsit de 50.000 viatgers a l'estació Puerta de Atocha de Madrid, fet que suposa fins un 25% més respecte qualsevol altre divendres de l'any.
Indemnitzacions
Facua recorda que Renfe té posat a la seva pàgina web un compromís de puntualitat. En aquest cas, l'empresa es compromet a pagar unes indemnitzacions en cas que els seus trens no arribin a l'hora, malgrat que la mateixa empresa assegura que les circumstàncies no poden ser de "força major". Tot i això, l'associació considera que la companyia no pot incloure una vaga dins d'aquests casos, ja que es tracta d'una d'una circumstància previsible desencadenada per problemes previs entre els treballadors i l'empresa.
Per reforçar aquesta idea, Facua recorda que una sentència del Tribunal de Justícia de la Unión Europea (TJUE) del 2013 dicta que "una empresa ferroviària no té dret a incloure en les seves condicions generals de transport una clàusula segons la qual quedarà exempta de la seva obligació d'indemnització pel preu del bitllet com a conseqüència del seu retard, quan el retard seria d'una suposada força major". D'aquesta manera, la companyia ha d'indemnitzar els afectats amb allò exigit per la norma europea.
L'organització recorda que si s'anul·la un tren o el transportista preveu objectivament, per experiència, que s'arribarà al lloc de destí amb més de 60 minuts de retard, el viatger podrà exigir el reemborsament total del bitllet. Si el viatger no fa aquesta pretenció, la norma preveu indemnitzacions del 25% del preu del bitllet "en cas que el retard sigui entre 60 i 119 minuts" o el 50% d'aquest si és "igual o superior a 120 minuts", "sense renunciar al seu dret al transport".
D'aquesta manera, també es recorda que l'usuari té dret a compensacions per altres danys i perjudicis ocasionats pel retard o cancel·lació dels seus bitllets de tren. A més, Renfe tampoc no pot negar-se a la norma europea que exposa que en cas de retards a la sortida i arribada, assenyala la norma "superior a 60 minuts", l'empresa ferroviària oferirà gratuïtament als usuaris "menjar i beguda en una mesura adequada al temps d'espera", així com "allotjament en un hotel o un altre lloc".