La sobtada pedregada d'aquest dissabte al migdia a ponent ha ocasionat nombrosos danys en cultius. S'han identificat afectacions a unes 50.000 hectàrees de cultius de la plana de Lleida, "de Fraga fins a Agramunt", segons informa Unió de Pagesos. Unes 12.000 o 13.000 hectàrees corresponen a finques d'arbres fruiters amb danys del 100% i, la resta, a cereals d'hivern, amb afectacions d'entre el 10% i el 40% en camps de blat, ordi o alfals, explica el responsable de fruita dolça de l'associació pagesa, Jaume Gardeñes. En el cas de la fruita, tot i que hagi pogut quedar malmesa, el portaveu assevera que bona part de la producció sortirà al mercat igualment, però avisa que el seu valor comercial "caurà en picat", amb uns possibles preus un 70% per sota. 

A Alcarràs (Segrià), la meitat de les hectàrees d'arbres fruiters s'han vist afectades, segons ha explicat a l'ACN l'alcalde, Gerard Companys. Unes 2.000 hectàrees del municipi tenen danys del 100% i en unes altres 2.000 les afectacions són d'almenys el 50% de la producció, d'acord amb les primeres estimacions del consistori. L'Ajuntament sol·licitarà a partir de dimarts una reducció dels mòduls de l'IRPF per als pagesos afectats i estudiarà si pot demanar a les administracions algun altre mecanisme que pugui ajudar el sector. 

"Farem tractaments per mantenir els arbres i que l'any vinent puguem tenir una collita correcta si no ve cap altra pedregada o cap gelada", ha afirmat el pagès i regidor d'Agricultura d'Alcarràs, Agustí Camarasa, que explica que en algunes finques d'aquest municipi el temporal ha fet caure a terra el 80% dels fruits i bona part de la resta han quedat malmesos per la pedra. "En mitja hora s'han perdut molts quilos de fruita i, també, es perdran molts llocs de treball", ha lamentat el president d'Asaja, Pere Roqué, qui també ha constatat que "una pedregada tan virulenta a l'abril, ens fa pensar que pot ser un estiu complicat pel que fa a les tempestes de pedra".

pedregada calamarsa cultius fruita ponent lleida acn
Pedregada en cultius de Lleida / ACN

La pedregada també ha fet estralls en finques de cereal

A banda de les greus afectacions en cultius d'arbres fruiters, la calamarsa també ha fet estralls en finques de cereal, sobretot a la comarca de l'Urgell. Un dels municipis més afectats ha estat Ossó de Sió, on la pedra ha deixat danys als cultius del 50% i, puntualment, del 100%. La tempesta ha capgirat les previsions d'aquest sector, que reveia remuntar la ratxa de tres anys de males collites i amb unes perspectives de rendiment de fins a 6 tones per hectàrea. "Ara en són zero o de mil quilos com a molt. Estem tristos i decebuts que l'esforç de tot l'any acabi en això", ha lamentat Salvador Nadal, un dels pagesos afectats.

Moltes finques sense assegurar

D'acord amb el portaveu d'Unió de Pagesos, amb motiu de les importants gelades del 2022, els pagesos han patit "retallades molt importants" en els imports assegurables. Tampoc han estat a temps de fer les habituals ampliacions de pòlissa per fer front a possibles pedregades, amb les quals "haurien ampliat pòlisses i tindrien el tema dels quilos ben cobert". Així les coses, "ens trobem que moltes de les finques no tenen assegurat ni el 40%", ha lamentat.

Els pagesos demanen ajuts públics

Davant els fenòmens sobtats que accelera el canvi climàtic, el sindicat insisteix a reclamar al Govern ajudes per a xarxes antipedra i antigelades. Gardeñes afirma que en altres països europeus, l'administració es fa càrrec del 80% del cost d'aquestes infraestructures "que no són assumibles ni amortitzables per al pagès". El cost de les xarxes antipedra oscil·la entre els 30.000 i els 35.000 euros per hectàrea, segons ha detallat el responsable de fruita dolça del sindicat.

El Govern pactarà un paquet de mesures per "no deixar enrere cap pagès"

El conseller d’Agricultura, Òscar Ordeig, ha explicat aquest diumenge en declaracions a TV3 que el Govern pactarà amb el sector un paquet de mesures per "no deixar enrere cap pagès". Malgrat que reconeix que serà "molt difícil compensar el 100% de les pèrdues", el titular insisteix que l’administració mobilitzarà "els recursos que faci falta" perquè els agricultors "puguin mirar al futur amb esperança i puguin continuar l’activitat". "Un fet extraordinari ha de tenir una resposta extraordinària", ha conclòs. La bateria de mesures s'anunciarà quan tinguin la xifra oficial d’afectacions. Les declaracions les ha fet aquesta tarda just abans de reunir-se amb els portaveus dels pagesos. 

Ordeig ha recordat que l’executiu català va anunciar fa dues setmanes que duplicaria les aportacions que fa a Agroseguro, l'assegurança del sector, perquè els pagesos tinguin unes bones cobertures. "El futur depèn de tenir una bona cobertura", ha dit. El titular ha destacat la importància d'invertir en xarxes antipedra i antigelades per avançar-se a les adversitats climàtiques, "que cada vegada seran més freqüents". "Som un país modern, però que ha de fer un pas endavant i assegurar el futur", ha conclòs. 

El socialista no s'ha oblidat d'enviar un missatge de suport als agricultors afectats i reconèixer-los la feina feta durant els últims anys, que han estat "especialment complexos" per al sector. En aquest sentit, els ha allargat la mà a treballar plegats i ha reivindicat l'executiu català com "el Govern del sector agroalimentari". 

Avís vermell per temps violent

La calamarsada ha estat forta i abundant en municipis del Baix Segre i del nord del Segrià (Lleida, Alcarràs, Soses, Torres de Segre, Linyola i Palau d'Anglesola, entre d'altres), però també ha afectat diverses poblacions de les Terres de l'Ebre com Roquetes (Baix Ebre) o Horta de Sant Joan (Terra Alta). La calabruixada a l'Ebre, però, ha estat més local i força menys abundant, segons ha precisat el Servei Meteorològic de Catalunya. El Meteocat va emetre aquest dissabte cap al migdia un avís per temps violent de "perill màxim" en quatre comarques: la Noguera, el Pla d'Urgell, Urgell i la Segarra. Per ventades fortes i pedra de més de dos centímetres. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!