Ara sí que sí. La Generalitat ha informat que, si els terminis es compleixen aquest cop, la T-Mobilitat serà, d’una vegada per totes, una realitat a tot el país. El Departament de la Vicepresidència, Territori i Sostenibilitat calcula que o bé a finals de 2023 o bé a principis del 2024 aquest sistema tarifari entrarà en vigor a tot Catalunya. El secretari general de Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font, ha explicat als mitjans de comunicació que el Govern ha licitat per 21 milions d’euros la maquinària necessària per validar aquest títol de transport. Queden uns quants passos encara perquè la T-Mobilitat sigui el sistema únic de validació i accés al transport públic a Catalunya, però el Govern calcula assolir-los tots en menys de tres anys.

Quins són aquests passos? En primer lloc, no queda res perquè la T-Casual (l’antiga T-10) es pugui utilitzar als 36 municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona; i la conselleria de Jordi Puigneró també calcula que a finals d’aquest 2022 les set corones de l’ATM estiguin integrades a la T-Mobilitat. L’objectiu que contempla el Govern és que, a Barcelona, hi hagi una apagada analògica a mitjans de la tardor del 2023; per tal que només estiguin en funcionament els títols digitals: la T-Mobilitat de plàstic, el telèfon mòbil o una targeta de cartró amb xip. Adeu al cartró amb banda magnètica. I, quan el 2024 estigui instal·lada tota la maquinària a tot el país, es farà tota la integració del mateix sistema a tot Catalunya. La Generalitat ha admès durant la seva conversa amb la premsa que potser al principi es va pecar de massa “optimisme” calculant que la T-Mobilitat arribaria abans; però Ricard Font ha assegurat que els terminis amb els quals ara treballa l’executiu són aquests.

Per què la T-Mobilitat? El Govern sempre ha mirat d’explicar que l’entrada en vigor d’aquest sistema no només representava passar d’utilitzar cartró a utilitzar plàstic dur. Sempre han assegurat que el projecte és més ambiciós. I, segons les seves paraules, pot passar a ser més just. Desapareixen les zones. És a dir, la gent de Sant Cugat, per exemple, deixarà de considerar una injustícia que el seu bitllet de tren hagi de ser més car que un de Barcelona a Castelldefels quan la realitat és que aquesta població del Vallès està més a prop de la capital catalana. El que comptarà ara seran els quilòmetres. I no pas el quilometratge en carretera i de vies de tren que hi hagi entre un punt i l’altre, sinó el que hi hagi en línia recta en un mapa. Ricard Font ha assegurat aquest dilluns que no hi haurà ningú que quan s’implanti aquest sistema pagui més del que paga ara. Tothom pagarà igual o menys.

IMG 9380
Ricard Font

Es tracta, a més, d’un sistema més intel·ligent. Es modifica el preu -a la baixa- en funció de les vegades que s’utilitza el transport públic, per tal d’incentivar viatjar d’aquesta manera i no amb el vehicle privat. I la zona zero ja no és el bitllet, sinó el viatger. És a dir, si avui dia algú pica una T-Jove d’una zona a Salou, aquell bitllet queda registrat en aquella zona, i és un títol que més tard no es podrà usar per a un trajecte en tren entre Mataró i Sant Pol de Mar. En un futur, ha assegurat el secretari general, això ja no serà així. Només es compten quilòmetres, independentment des d’on es viatja i fins a on. Sí que hi haurà una tarifa plana si algú viatja dins d’una mateixa zona, i després ja es comencen a comptar quilòmetres. Les zones podran ser d’aproximadament uns 10 quilòmetres, però la Generalitat ha volgut deixar clar avui que això encara s’ha de definir.