La Fundació Jiménez Díaz acaba d'afegir a la seva trajectòria un nou aval, en aquest cas clau i estratègic, ja que està orientat a la seguretat i qualitat clínica, en rebre el segell daurat de la Joint Commission International (JCI), "la més exigent del món en l'àmbit sanitari", segons va destacar, que avala que tota l'atenció i processos de l'hospital madrileny estan enfocats a la seguretat del pacient, la qualitat assistencial i un procés de millora contínua.

El segell, que el centre ha rebut després d'una exhaustiva avaluació en la qual un equip d'experts internacionals ha analitzat durant una setmana prop de 1.300 estàndards de qualitat, i que ha comptat amb la participació i col·laboració de tot el seu personal, converteix a la Fundació Jiménez Díaz en el primer i únic hospital espanyol públic, del seu nivell de complexitat i caràcter investigador i docent, que obté l'esmentada acreditació per a tot el centre.

Entre els valors de seguretat i qualitat clínica de la Fundació Jiménez Díaz els avaluadors han destacat la implicació de tot l'equip de professionals de l'hospital en matèria de seguretat del pacient i qualitat en els tots processos i l'alt nivell de qualitat en l'organització per preservar-los.

El lideratge del centre en innovació, seguretat i qualitat i la seva consolidació en tots els estaments de la institució, han estat altres dels elements més ben valorats. Una política que té també mires de futur i de millora constant, segons el parer dels avaluadors, que van comprovar que en la Fundació Jiménez Díaz no només s'accepta el canvi, sinó que s'està disposat a liderar-lo; alguna cosa que la diferència.

Finalment, els avaluadors també van destacar la clara orientació al pacient de l'hospital com un dels seus aspectes diferencials, i el fet que tots els professionals posen cap, talent, ciència i innovació en el que fan, i el porten a cura del pacient.

Per tot això, i recordant que quan les coses es fan bé, els resultats i els èxits arriben, però el més important és el camí, els avaluadors van assegurar que la Fundació Jiménez Díaz es confirma com un dels millors hospitals internacionals i van anunciar la seva recomanació a la JCI per a l'acreditació de l'hospital.

Trajectòria

"Per a tots els professionals que formen part de la Fundació Jiménez Díaz, rebre aquest segell, que se suma a la confiança que rebem dels nostres pacients cada dia, és un enorme orgull i contribueix a la sensació de confiança del nostre equip que fem moltes coses i les fem molt bé", afirma el doctor Javier Arcos, gerent i director mèdic de l'hospital madrileny.

Una fita que, segons el seu parer, ha posat de relleu dues de les línies principals que formen parteix de l'ADN de la Fundació Jiménez Díaz: "la capacitat, compromís i nivell tècnic de tots els professionals que formen part de la institució, no només de l'equip clínic; i una estratègia molt clara i consolidada, en la qual portem treballant més de deu anys, que posa el pacient en el centre i dona prioritat a la seguretat clínica i a l'atenció personalitzada als pacients que dipositen la seva confiança en nosaltres."

Després de convertir-se el 2021 al primer hospital del món en rebre l'EFQM Global Award, Premi a l'Excel·lència en Gestió de més prestigi internacional, amb el qual la Fundació Europea per a la Gestió de la Qualitat reconeix les empreses amb "resultats excel·lents i sostenibles" en totes les àrees del Model d'Excel·lència EFQM, i obtenir el segell EFQM 7 Stars, amb més de 750 punts de valoració, màxima puntuació d'aquest reconeixement, la Fundació Jiménez Díaz va afrontar el 2022 "un nou repte en matèria de qualitat assistencial per impulsar la seva estratègia centrada en el pacient i continuar avançant en la millora contínua dels processos assistencials, amb l'objectiu de prestar la millor atenció possible als nostres pacients, creant un entorn de treball segur i fiable per a tots els nostres professionals", afegeix el doctor Arcos.

Seguretat i qualitat

La Joint Commission International és l'organització més important sobre seguretat del pacient i millora contínua en la qualitat assistencial a nivell nacional i atorga el seu segell daurat a les institucions sanitàries que compleixen amb els protocols més exigents de qualitat i seguretat dels pacients. "Basada en evidència científica i recomanacions d'experts internacionals sobre bones pràctiques, i aportant a l'organització una manera de treballar que afecta a totes les seves àrees, processos i professionals, es tracta d'un "model creat per i per a professionals sanitaris, que participen de manera activa en el seu desenvolupament i avaluació, així com en el procés d'avaluació posterior, i que actualment és present en més de 1.000 organitzacions sanitàries a tot el món", apunta per la seva part la doctora Ana Leal, subdirectora metge del centre hospitalari.

I és que, com assenyala Bibiana Navarro, directora de Qualitat de la Fundació Jiménez Díaz, "a través de 1.267 elements mesurables i avaluables, JCI proporciona una eina molt potent per a la millora contínua, basada en l'evidència i en l'experiència." Per a això, resumeix en sis les metes internacionals de seguretat de pacient: identificació inequívoca del pacient; comunicació efectiva; millora de la seguretat dels medicaments d'alt risc (MAR); assegurar la cirurgia, el procediment segur i el lloc correcte; disminuir el risc d'infeccions associades a l'atenció sanitària; i reduir el risc de mal al pacient a causa de caigudes.

"Aprendre dels errors, reduir la variabilitat a la pràctica clínica, prevenir infeccions inherents a la pràctica clínica i potenciar les nostres competències en matèria de seguretat, són algunes de les línies que, si bé portàvem molt temps treballant dins de la nostra institució, hem millorat al llarg d'aquest procés i ens han permès reduir riscos, tant per als pacients com per als professionals", afegeix el doctor Arcos.

Una guia que, segons el parer d'Ana Gloria Moreno, directora d'Infermeria de l'hospital, ajuda a organitzar els sistemes de treball del centre, des que el pacient ingressa fins que es va d'alta; en els quals cada professional és important en la seva atenció. "Oferir una atenció oportuna que cobreixi les necessitats del pacient, assegurar la coordinació entre tots els professionals per a la continuïtat de les cures, i establir les barreres oportunes que garanteixin zero danys en el pacient són alguns dels estàndards de la JCI que hem consolidat per continuar avançant cap a l'excel·lència i assolir millors resultats en salut", incideix.

Per la seva part, Marta del Olmo, directora d'Experiència de Pacient de la Fundació Jiménez Díaz, recorda que les organitzacions acreditades per la JCI demostren el seu compromís amb un model d'èxit basat en l'atenció centrada en el pacient. "La promoció dels seus drets, la consideració dels seus valors i creences o l'educació sobre el seu procés de salut ajuda als pacients i a les seves famílies a ser part activa en la seva atenció i a prendre millors decisions sobre ella", diu.