Les tres primeres setmanes de curs escolar no han tingut un impacte significatiu en l'evolució de la pandèmia a l'estat espanyol. Així ho indica un informe entregat a la Comissió Europea pel grup de Biologia Computacional i Sistemes Complexos de la Universitat Politècnica de Catalunya, al qual ha tingut accés El País​. 

"Si les escoles haguessin actuat com a amplificadors dels contagis, ja s'hauria d'observar un efecte en la incidència global després d'haver-se superat el període de dues setmanes que s'utilitza com a indicador de l'evolució de la malaltia", explica l'informe. 

L'inici de curs no ha tingut cap influència en el coronavirus. Ara bé, el text matisa que "tot pot canviar". "Veiem que l'obertura en si no ha canviat significativament les tendències. Les comunitats on la incidència estava pujant han seguit fent-ho a un ritme similar, i les que estaven baixant segueixen en aquesta tendència", explica una de les autores de l'informe, Clara Prats, al citat mitjà.

"L'esforç diagnòstic" de Catalunya

A partir de les dades que ha tractat l'estudi, s'ha conclòs que Catalunya i Andalusia han experimentat un "lleuger augment" dels contagis en edats de població escolar.

Ara bé, aquest augment es pot explicar per "un major esforç diagnòstic" després de l'inici de les classes.

A Catalunya, quan un alumne dona positiu en Covid-19, es realitza la prova PCR a tots els companys del grup bombolla. A més a més, s'han fet cribratges massius en escoles de zones d'incidència alta. 

Així doncs, quan en una zona es fan més proves, el més normal en un grup de població que presenta un elevat nombre d'asimptomàtics és que el nombre de positius augmenti.

La bona gestió d'Ensenyament

L'informe enviat a la Comissió Europea destaca que durant les dues primeres setmanes d'escola a Catalunya, el 87% dels anomenats casos índex (el primer que es detecta a partir del qual es troben els altres infectats) trobats en grups bombolla no han generat cap contagi a la resta de la classe. Per tant, es pot deduir que el contagi d'aquest nen s'ha produït fora de l'escola.

L'informe subratlla que les mesures sanitàries adoptades, com ara l'obligació que professors i alumnes, a partir dels sis anys, portin mascareta durant tota la jornada, són el que ha contribuït a fer que hi hagi pocs contagis.

"Potser els nens són menys infecciosos. I molt probablement les mesures implantades per prevenir els contagis, així com les quarantenes dels grups bombolla, que aïllen la classe sencera, permeten tallar ràpidament la possibilitat que es produeixin cadenes de contagi a l'aula", afirma Clara Prats.