El periodista del diari italià Corriere della Sera ha rectificat: Younes Abouyaaqoub, conductor de la furgoneta de l'atemptat de la Rambla de Barcelona, no tenia cap vinculació amb l'Assemblea Nacional Catalana (ANC) ni amb el referèndum per la independència de l'1 d'octubre d'enguany. Ha estat "una mala traducció", ha dit aquest dimarts a la tarda Marco Imarisio, l'enviat especial a Ripoll del diari milanès.

Aquesta història ha estat després recollida i amplificada per alguns digitals ultres (Dolça Catalunya, La Gaceta) i ha arribat fins a la web de les televisions del grup Planeta, Antena 3 i La Sexta. Aquesta última n'ha emés un segment al programa Al Rojo Vivo, que condueix Cristina Pardo, i l'ha titulat tirant pel dret. Més tard han esborrat aquest tuit:

Imarisio ha punxat el globus aquest dimarts a la tarda en un tuit. "Mai he escrit o suggerit al meu article que el terrorista era un membre o que era proper a l'ANC. Era un fan del "sí"", diu Imarisio en anglès. "Per a que quedi clar, he esborrat de l'edició digital la frase que ha estat mal traduïda. Ho he fet tot de bona fe. [Sento] la confusió", afegeix en un segon tuit:

L'embolic prové d'una entrevista amb la mare del terrorista abatut a Subirats, que el periodista titula: "La mare que no ha vist res: 'Cada mes em donava 300 euros'". La conversa amb la dona és una tasca "molt difícil" diu el mateix periodista, perquè la mare no parla català ni castellà i l'ha de traduir la psicòloga que l'atén.

És una conversa llarga on es tracten tot tipus de detalls de la vida de Younes. En un moment es diu confusament que era "voluntari de l'independentisme" i que havia estat repartint fulletons pel sí al referèndum. "Li encanta la política i discuteix amb el seu pare sempre que aquest li demana que li expliqui el que passa", explica la mare. Imarisio clou dramàticament: "És difícil pensar en dues causes més distants l'una de l'altra. Una, a la que va dedicar poques hores de la seva vida, i una altra per la que ha portat mort i finalment ha mort". Aquests són els fragments que Imarisio ha esborrat.

És estrany que un periodista es desdigui i elimini una història d'aquesta mena si té registre fefaent de la conversa. Al marge del dubte de si la conversa es va produir en aquells termes, també queda en l'aire una sensació d'improvisació en el reportatge, perquè ¿què no diria una mare del seu fill en aquesta situació?

El Corriere della Sera és el diari de paper més venut d'Itàlia (330.000 exemplars) i la tercera web més llegida (un milió d'usuaris). De línia liberal, va ser fundat el 1876 i és la marca informativa més prestigiosa d'aquell país amb La Repubblica. RCS, l'editora del Corriere és propietària de Unidad Editorial, que publica els diaris espanyols El Mundo, Expansión i Marca.

Desmentit de l'ANC

L'Assemblea Nacional Catalana (ANC) ha desmentit aquest dimarts al matí qualsevol vincle entre Younes i l'organització. En un comunicat explica que el jove era no voluntari pel referèndum ni havia participat a la campanya pel sí, tampoc es va registrar mai a cap Diada de l'Onze de setembre ni havia estat mai en contacte amb la territorial de Ripoll de l'ANC ni amb la sectorial d'Immigrants per la independència.

L'ANC valora com a "sorprenent" que alguns mitjans hagin publicat una informació "tan delicada" sense haver-se posat en contacte amb cap responsable de l'entitat per contrastar-la.

Versió de La Gaceta

L'ANC es refereix al mitjà unionista La Gaceta, del grup Intereconomía, que ha publicat una informació amb el titular "Younes Abouyaaquob era voluntari pel referèndum independentista de l'1-O".

El mitjà resumeix totes les afirmacions de la mare en una sola frase, que no coincideix amb l'original: "Younes era un noi normal. Li agradava parlar amb el seu pare sobre la situació política i havia participat com a voluntari a la campanya pel referèndum del pròxim 1 d'octubre". A partir d'aquí, La Gaceta afegeix la seva pròpia interpretació assegurant que el noi "era un ferm defensor de la causa nacionalista i admirador dels polítics que aposten per la independència".

La resta de l'article ja no parla més de la mare ni de Younes, sinó que cita fragments del blog unionista Dolça Catalunya, que hi posa més pa que formatge amb afirmacions com: "l'objectiu principal de la Generalitat ha estat afavorir una immigració sense vincles amb Espanya, sense la cultura i la llengua espanyoles, per tal d'associar-la fàcilment a la ideologia nacionalista".

Altres mèdia unionistes que havien informat en la mateixa línia, com el sensacionalista OK Diario, han rectificat:

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat