Nova sentència judicial contra el català. El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ha sentenciat que un altre institut haurà d'impartir més castellà a part de l'assignatura o matèria corresponent a l'aprenentatge d'aquesta llengua, almenys un "altra àrea, matèria o assignatura no lingüística curricular que hagi de considerar-se com a troncal o anàloga". Es tracta de l'Institut Salvador Dalí del Prat de Llobregat, un centre en el qual ja s'havia aplicat de manera cautelar el 25% d'espanyol en una classe de segon d'ESO. En concret, s'impartia en castellà l'assignatura de Matemàtiques després de la denúncia del pare, Jordi López, assessorat per l'Assemblea per una Escola Bilingüe. L'IES Salvador Dalí és un dels centres que va visitar la missió europea desplaçada a Catalunya a finals de desembre per estudiar el sistema d’immersió lingüística. 

Més presència del castellà a les aules

El TSJC confirma les mesures cautelars i assegura que hi ha poca presència de l'espanyol als centres catalans. La sentència apunta que "ha de considerar-se que la presència del castellà és insuficient", i per tant obliga el centre a adoptar mesures adequades "per garantir el dret de l'alumne a rebre ensenyament en castellà". La família de dos alumnes va presentar un recurs per exigir més presència de castellà a les aules. El passat mes de novembre van aconseguir que la justícia avalés un 25% més de castellà, és a dir, imposar una assignatura troncal més en castellà.

El mateix tribunal ha confirmat la mateixa mesura per al germà gran, que cursa tercer d'ESO en aquest institut. Tanmateix, el tribunal evita establir un percentatge de castellà. "Encara que no pugui utilitzar-se un paràmetre percentual com demanava inicialment la part recurrent, el coneixement precís de la situació concreta del centre en què segueix els seus estudis l'alumne afectat permet en aquest cas establir una garantia d'adequació de l'ús de les llengües oficials", afirma el TSJC per imposar més castellà a "una o més matèries o assignatures addicionals, que, per la seva importància en el conjunt del currículum i la seva càrrega lectiva, puguin ser considerades com a principals".

La sentència assenyala que "segons es constata del resultat de la prova practicada, el centre escolar de cap manera compleix aquest patró d'equilibri, ja que en els diferents cursos de segon d'ESO imparteix únicament 3 hores setmanals en castellà, i una hora més en tecnologia, i la resta en català. Només en el grup del fill del demandant, que estava cursant segon d'ESO el curs 2022-2023, hi ha més presència del castellà, si bé aquest grup està afectat per les mesures cautelars dictades en aquest procés". Per la seva banda, l'Assemblea per una Escola Bilingüe (AEB), encarregats d'assessorar López en el seu procés, ha celebrat el nou aval al castellà. A través de les xarxes socials han assenyalat que han estat "8 anys de lluita d'aquesta família per aconseguir que el seu fill pogués estudiar matemàtiques en espanyol". 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!