El repte més important que haurà d'enfrontar el PSOE durant la campanya per a les eleccions del 26-J és el de mobilitzar els seus votants, per tal d'esmorteir la possibilitat del sorpasso per part de la coalició Unidos Podemos. Les xarxes socials són efectives per adreçar-se al públic jove, no per al target socialista. Segons les estadístiques, ronda entorn dels 50-55 anys, motiu pel qual, el secretari general, Pedro Sánchez, ha decidit encetar una croada a través d'una ofensiva "porta a porta" per cercar-los en les seves cases.

Explicava Sánchez aquest dilluns que els votants del PSOE estaven "desanimats". En un moment en què Pablo Iglesias i Alberto Garzón han blindat l'esquerra, s'han garantit que bona part dels electors progressistes trobin en la candidatura conjunta un vot útil. És a dir, que aquest no serà penalitzat pel sistema electoral. El fet podria arrossegar gran quantitat de suport cap a les files dels unidos i els podemistes, després que Iglesias els hagi garantit per activa i per passiva que vol un pacte de govern amb Ferraz. Aquest factor, lligat a l'avantatge en les enquestes, pot comportar que els fidels socialistes tinguin pocs incentius en apropar-se al col·legi electoral. Encara menys, en una circumstància de repetició electoral, on l'abstenció és un dels fantasmes que tots els partits volen evitar.

A Ferraz, la no mobilització dels seus suports podria ser especialment greu. El perfil demogràfic dels seus votants ja té per se un menor interès i participació en la política: treballadors no qualificats, dones, jubilats, i ciutadans entorn dels 55 anys. La bretxa generacional que existeix a Espanya, és a dir, la propensió que les persones socialitzades després de la transició triïn nous partits com Podemos i Ciutadans, provoca un perillós trasbalsament de vot insostenible al llarg termini per al PSOE.

Precisament, el mateix madrileny acostuma a explicar una anècdota, quan una parella de vora 55 anys va acostar-se per afirmar que votarien per ell. Veraç o no, qualsevol o observador que assisteixi a un míting socialista podrà palpar que la mitjana d'edat dels assistents és aquesta.

Màrqueting polític

En aquest escenari, Sánchez ha decidit emprar una tècnica importada dels Estats Units, com és el canvassing, o "porta a porta", que consisteix a passejar per les cases dels seus electors i saludar-los, xerrar amb ells, i bàsicament fer-se ressò pel poble. 

Aquesta iniciativa tindrà lloc l'endemà de començar la campanya electoral, és a dir, el divendres 10 de juny a Madrid, i serà la primera vegada que el líder socialista la durà a terme. Ho havien fet abans altres personalitats del partit, com el primer secretari del PSC, Miquel Iceta, i no es descarta que altres candidats també es llencin a caminar pels pobles on creuen que poden maximitzar el seu suport electoral.

Com tota tècnica de màrqueting, té truc. Els equips de campanya realitzen estudis qualitatius i quantitatius sobre les zones on van obtenir major suport en l'última ocasió electoral. En aquest cas, el 20 de desembre. Els resultats es poden presentar en taules o mapes, i els candidats duen a terme el recorregut que el cap de campanya del partit marca. L'objectiu és visitar els llocs més emblemàtics de cada població, per millorar l'impacte de l'ofensiva.

Barcelona, no. Díaz, sí.

Malgrat que Sánchez intentarà maximitzar els seus resultats a través de les fines tècniques marquetinianes, no visitarà Barcelona en tota la campanya electoral, i només assistirà a l'Hospitalet dilluns 20 a la tarda. Tot i així, la cap de llista del PSC per al 26-J, Meritxell Batet sí que farà un acte el diumenge 12, a la capital catalana.

Entre la resta de novetats, el secretari general també participarà d'una marxa de l'orgull gai el dia 18 de juny a València, i tancarà la seva croada a Sevilla, en una trobada amb la presidenta andalusa, Susana Díaz. Així és com el PSOE tanca files i mirarà de retenir els seus 90 escons, a través dels passejos per les cases, davant el temor al sorpasso d'Unidos Podemos.