Plataforma per la Llengua ha denunciat l'empresa ferroviària d'alta velocitat Iryo davant l'Agència Catalana de Consum per no fer servir el català. L'entitat denuncia que no emet les factures en català, no l'inclou en les cartes de restauració, l'obvia en la senyalització dels trens i tampoc no el fa servir a la pàgina web, a diferència d'altres empreses del sector, com ara Renfe i Ouigo. Plataforma per la Llengua afirma que, davant aquestes vulneracions lingüístiques, es va posar en contacte diverses vegades amb l'empresa per tal que s'adeqüés a la normativa vigent, però Iryo va al·legar que la llei no l'obliga a usar el català en la seva activitat comercial. És per això que finalment ha denunciat el cas davant Consum. 

L'entitat en defensa del català explica que un usuari es va posar en contacte amb el Servei d'Atenció al Client de l'empresa per demanar-los una factura en català, i la resposta va ser: "Las facturas se emiten en castellano". Des de Plataforma per la Llengua van contactar amb els responsables d'Iryo per explicar-los per què, en tant que empresa que presta serveis bàsics a Catalunya, té l'obligació de fer servir la llengua pròpia d'aquest territori, tal com estipula el Codi de Consum de Catalunya. Així i tot, Iryo es va mantenir en la postura que no és la seva obligació, una justificació que Plataforma per la Llengua considera "errònia". 

Quines empreses estan obligades a fer servir el català? 

L'article 111-1 del Codi de Consum de Catalunya deixa clar que els drets i obligacions recollides en aquesta normativa són aplicables a "les relacions de prestació de serveis entre les persones físiques empresàries que estiguin dins del règim especial de treballadors autònoms i les empreses prestadores de serveis bàsics i serveis de tracte continuat". En aquest sentit, en l'article 251-2 especifica quins són considerats serveis bàsics: "els subministraments, els transports, els mitjans audiovisuals de radiodifusió i de televisió, els de comunicacions, els assistencials i sanitaris, i els financers i d'assegurances".  

En l'article 128-1, estableix que les persones consumidores "tenen dret a ésser ateses oralment i per escrit en la llengua oficial que escullin". També afegeix que tenen dret a rebre específicament en català les invitacions a comprar, la informació de caràcter fix, la documentació contractual, els pressupostos, els resguards de dipòsit, les factures i els altres documents que hi facin referència o que en derivin, i també les informacions necessàries per al consum, l'ús i el maneig adequats dels béns i serveis, i els contractes de qualsevol tipus.  

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!