El secretari polític de Podemos, Íñigo Errejón, va retar fa uns dies els seus rivals polítics a emprendre la campanya electoral pel 26-J sense invertir els diners empreses de màrqueting, ni rebre finançament dels bancs. Com en la contesa anterior, l'estratègia de la formació morada es sostindrà amb microaportacions dels ciutadans i els coneixements d'Errejón, el cap de campanya, qui ha forjat una ofensiva "patriòtica", plurinacional i estudiada per assolir l'anhelat sorpasso al PSOE.

La pàtria i la plurinacionalitat

La major particularitat orgànica de Podemos és el fet de ser una candidatura "coral". Aquesta està formada per diverses confluències, integrades per partits diferents a cada territori, els quals persegueixen un canvi polític i sumen esforços per maximitzar els resultats a les urnes. 

Per la banda ideològica, el fet ha desembocat en la construcció d'una plataforma patriòtica, on les diferents nacionalitats s'hi identifiquen, sota el marc del respecte de la llengua pròpia, els costums, el dret d'autodeterminació dels pobles o el folcklore popular. 

Tanmateix, la revolució argumental respecte d'altres expressions polítiques és la capacitat per reconvertir termes que ja tenien un significat prou consolidat en el vocabulari dels ciutadans. És el cas de la "pàtria". A l'Estat es sol fer servir com a sinònim de "nació", però no és un terme que s'usi des de la perspectiva espanyola, de la qual alguns acadèmics han afirmat que és un "nacionalisme silenciós", i tan sols s'empra per fer referència a Catalunya, el País Basc o Galícia.

La dialèctica que es presenta així als ciutadans no és l'eix esquerra-dreta o la confrontació entre nacions, sinó la dualitat entre els qui són sobirans, i els qui s'aprofiten de les ingerències dels poders internacionals en els Estats. "No hi ha res més patriòtic que no evadir impostos" deia Errejón fa uns dies. Com a estratega i acadèmic que és, ha aconseguit fer canviar la noció d'antisistema, situant en aquells qui no tributen a Espanya, és a dir, la casta. 

Però el secretari polític no se n'amaga: "cap ordre pot ser revertit amb els seus mateixos termes", és a dir, que per guanyar, cal generar nous significats en el marc d'un taulell polític predefinit.

Aportacions ciutadanes

Sempre emparats sota el concepte de la 'casta' la formació morada fuig dels ajuts de les grans corporacions, com a principi orientat a preservar la coherència discursiva. "No ens ha anat pas malament" indicava el secretari polític fa unes setmanes. Per aquest motiu, creuen que una forma de deslliurar-se dels condicionants de demanar diners prestats, com pugui ser l'acumulació de deutes, és finançar les campanyes amb microaportacions.

A través de la seva plataforma online és possible fer una donació perquè la candidatura financi les despeses electorals. Un cop obtinguda la representació parlamentària, la quantitat és retornada als ciutadans, en la mesura que poden. A Espanya la Llei Orgànica del Règim Electoral General (LOREG) garanteix una quantitat de diners als partits, en funció dels vots i els escons obtinguts, en cas d'assolir representació, i també en cas d'assolir un grup propi al Congrés i el Senat.

Entre els desavantatges, es troba la impossibilitat de retornar tots els diners, i la dificultat d'estimar a priori la inversió, així com la distribució a costos imprevistos. Tanmateix, Podemos vol involucrar emocionalment els seus votants al projecte, i cedir diners implica un interès que dóna mostra del vincle. La construcció d'aquest espai de suport també va implícita en la forma que pren l'organització del partit, on no existeixen carnets, però sí inscrits, cercles ciutadans, i voluntaris, els quals recluten via web.

Expertesa acadèmica

Els podemistes també es mostren orgullosos de no necessitar res més enllà del seu intel·lecte per maximitzar-ne l'efecte de la campanya. La majoria dels membres que integren la cúpula són experts en Ciència Política. Carolina Bescansa ho és en enquestes, Pablo Iglesias en qüestions de comunicació política, i Errejón en l'àmbit argumental i discursiu. És a dir, que la possibilitat de poder prescindir d'empreses de màrqueting és gràcies que dominen la matèria.

No per casualitat, Podemos envia butlletes de vot a les circumscripcions on creu que pot assolir escó, conscients de les distorsions del sistema electoral. A Espanya les províncies del camp espanyol estan sobrerrepresentades, i la llei d'Hondt actua de forma desproporcional en les petites. És també per aquest motiu que la coalició Unidos Podemos servirà per estendre la idea de vot útil entre els votans progressistes, fet que els pot permetre trencar la forta descompensació entre vots i escons.