El sistema de Salut de Catalunya està reorganitzant els seus serveis per poder poder donar resposta amb la crisi del coronavirus. El director del Catsalut, Adrià Comella, ha explicat que Catalunya té capacitat de donar resposta a aquest embat però ha fet una crida a la ciutadania per assumir les mesures que s'aniran dictant per adaptar-se a la nova situació que es preveu que podria allargar-se entre 8 i 10 setmanes.

"Cada dia tenim infarts, ictus, accidents politraumàtics que s'han de poder solucionar, com fins ara. Igual com els tractament de diàlisis o quimioteràpia o els naixements. Tota aquesta activitat, el sistema l'ha de preservar", ha advertit el director de CatSalut, Adrià Comella, que ha volgut crida l'atenció a mantenir el que ha descrit com a "urgent i important".

Comella ha advertit que els casos més lleus del coronavirus es poden tractar com una grip convencional ja que "requereix un tractament senzill, hidratació, descans, antitèrmics", mentre que caldrà prioritzar els casos més greus.

El 112 i el 061 i els CAP

Ha demanat que els casos greus, entre els quals ha citat ictus o accidents importants, recorrin al 112, com a telèfon d'emergències. Mentre que el 061, que ha passat d'una activitat de 5.000 trucades al dia a 25.000, s'ha de fer servir per a consultes d'un cert nivell d'importància. "No per a consultes no rellevants", ha demanat.

En aquest punt ha aconsellat recórrer a altres canals com el Canal Salut on s'hi pot trobar molta informació sobre el tractament de la malaltia i els telèfons dels CAP de Catalunya, que estan preparats per "reforçar" l'atenció telefònica.

Així mateix, ha reclamat que als centres sanitaris es vagi només en els casos més necessaris. Ha advertit que és important no anar-hi molt, si no és una qüestió urgent, per mantenir-se preservat de la infecció. Per la mateix raó, ha cridat a evitar acudir amb molts acompanyants als centres sanitaris i "desprogramar activitats que poden ser demorades".

La directora assistencial de CatSalut, Xènia Acebes, ha enumerat un seguit de mesures que es posaran en marxar que han de servir per garantir preservar l'atenció urgent amb la resposta la crisi del coronavirus:

Mesures per reprogramar totes les consultes externes, proves diagnòstiques i intervenció quirúrgiques que poden ser ajornades.

Fomentar atenció no presencial, que ja és una pràctica habitual en la primària però no tant en l'hospitalària.

Fer èmfasi a recomanar limitar les visites a les persones que estan ingressades a hospitals i centres sociosanitaris.

Els equips assistencials es reorganitzen, fruit de la desprogramació de consultes i visites.

Mesures per poder allargar els intervals de vigència de la medicaió de receptes per a crònics. A més s'ha incrementat els intervals de prescripció.

Per a aquelles persones que van a recollir medicació als hospitals, medicació hospitalària de dispensació ambulatòria, s'estan desplegant mesures per evitar que les persones hagin d'anar físicament a recollir-ho, atès que normalment es tracta de persones en condicions de salut que les fa vulnerables.

Recórrer a l'hospitalització a domicili.