Els governs de Catalunya i la Regió Sud de França impulsen "una gran aliança dels ports de la Mediterrània" per crear uns criteris compartits que permetin lluitar contra la contaminació provocada per l'activitat dels vaixells de mercaderies i pels creuers. Aquesta és una de les principals conclusions de la reunió que han mantingut a Marsella el president de la Generalitat, Pere Aragonès, i el president de la Regió Sud Provença-Alps-Costa Blava, Renaud Muselier, abans de participar aquest vespre en una cimera regional sobre l'aigua.

Aragonès ha explicat que l'objectiu de l'acord que impulsa amb el president de la Regió Sud és que els ports de la Mediterrània mantinguin uns estàndards d'actuació i evitin "una competència a la baixa" davant de l'activitat naviliera. L'objectiu és superar "la competència entre els respectius territoris per veure qui ofereix més espai, més barat i més fàcil, i buscar, per contra, que els ports de la Mediterrània s'uneixin per plantar cara a la contaminació". La via per aconseguir-ho seria, segons ha explicat, aprofitar el fet de comptar amb uns ports tan importants d'aquesta àrea com són Marsella i Barcelona per unir esforços que permetin impulsar un creixement més sostenible. 

Unificar el nivell d'exigència

"Si cadascun de nosaltres batallem individualment, no ens en sortirem. Donarem tot el poder a les grans operadores, que buscaran el port menys exigent. Es tracta que tots tinguem el mateix nivell d'exigència", ha argumentat Aragonès que ha comparegut amb Muselier en acabar la reunió.

La Regió Sud, segons s'ha encarregat de recordar el seu president, a banda del port de Marsella, té també el port de Niça, de perfil turístic, i la base naval militar de Toló, a banda de l'estret contacte que manté amb el port de Còrsega. La voluntat és, a més, incorporar a aquest acord també el port de Gènova, a través de l'euroregió que manté aquest territori francès amb Ligúria. Per la seva banda, Catalunya compta amb els ports de Barcelona i Tarragona, i la vinculació amb la resta de ports mediterranis de l'Estat espanyol.

A banda, de l'acord al voltant dels ports, que Aragonès ha qualificat de "pas històric per a la reducció de la contaminació", els dos presidents ha abordat també les estratègies per fer front a la sequera, i l'impuls de l'hidrogen verd, tenint en compte que Barcelona és la porta de sortida de l'H2Med, el gasoducte que transporta l'hidrogen verd, i Marsella, la porta de sortida a Marsella. Precisament, aquest matí Aragonès ha iniciat la seva visita a aquesta regió francesa visitant la planta d'hidrogen de Fos-sur-Mer, el punt on arribarà el gasoducte H2Med.