La confiança és una percepció individual de la fiabilitat que s’atribueix a les institucions i és el resultat d’unes condicions socioeconòmiques i educatives determinades, i d’una percepció perllongada en el temps. Una independència dels mitjans i una qualitat informativa més grans són fonamentals per a la credibilitat dels mitjans.

En els mitjans públics, la confiança està també relacionada amb la responsabilitat social.

Segons dades de l’EBU (European Broadcasting Union), la ràdio i la TV són els mitjans que generen més confiança en el conjunt dels països europeus.

Pel que fa al conjunt d’Europa, la ràdio és el mitjà que genera més confiança, seguida de la TV, amb un 57% i un 49%, respectivament. La premsa, tant en paper com digital, és el següent mitjà que genera més confiança, amb un 46%. Ara bé, globalment, les notícies en els canals de televisió és la informació més utilitzada sobre la pandèmia de la Covid-19.

Per contra, les xarxes socials són les que generen menys credibilitat, amb únicament un 20% d’acceptació. El cas de les xarxes socials és paradoxal, ja que mentre que el 47% les utilitza per informar-se sobre el virus, una xifra prou elevada, només el 14% les considera una font fiable. A més, la confiança en internet ha disminuït significativament en els darrers cinc anys. És remarcable, i alhora preocupant, per a la credibilitat de les institucions que, segons aquestes dades, únicament els partits polítics generen menys confiança entre la població que les xarxes socials.

Cal tenir en compte que les diferències existents entre els països europeus són notables. Així, mentre Finlàndia, els Països Baixos i Àustria són els països en què els mitjans generen més confiança, el Regne Unit, l’estat espanyol i Macedònia del Nord són els països on la població té menys confiança en els mitjans. Pel que fa a les xarxes, els països de l’Est són els que més confiança tenen en internet, amb un nivell de confiança més elevat a Bulgària, Polònia i Hongria, precisament països que qüestionen les democràcies liberals.

Pel que fa als serveis públics audiovisuals, són considerats, en l’àmbit europeu, com els que tenen més credibilitat pel que fa a les fonts d’informació durant la pandèmia.

Mentre que el 47% utilitza les xarxes socials per informar-se sobre el virus, una xifra prou elevada, només el 14% les considera una font fiable

En l’àmbit de l’estat espanyol, segons un estudi d’Havas Media Group, la ràdio és també el mitjà que té més credibilitat i confiança, seguit de prop de la TV i la premsa. En la mateixa línia exposada, les xarxes socials es posicionen com el mitjà menys creïble. Cal tenir en compte que la població prefereix la televisió i la premsa online per informar-se.

A casa nostra, a Catalunya, segons les dades del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO) en l’enquesta sobre l’impacte de la Covid-19, la població catalana s’informa, bàsicament, a través de la televisió i internet, seguits a una gran distància de premsa i ràdio. Així mateix, en una enquesta més antiga de l’any 2019 encarregada pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya al CEO, la televisió que els enquestats consideraven que tenia un grau més alt d’objectivitat i pluralisme —no preguntava per la confiança— era TV3, seguida de La Sexta. Pel que fa a la ràdio, la considerada més objectiva i plural, segons l’enquesta, era Catalunya Ràdio, seguida a poques dècimes de RAC1.

Segons dades facilitades per la CCMA corresponents al panel de GfK, l’empresa multinacional alemanya d’investigació i anàlisi de mercat que elabora informes sobre les valoracions qualitatives dels espectadors per a les principals televisions europees, TV3 va ser cadena més ben valorada a l’abril, amb un 8,5.

Finalment, cal tenir en compte que, segons aquest estudi de l’EBU, la confiança dels mitjans està estretament vinculada amb un escenari de llibertat i independència dels mitjans mateixos.

Així mateix, es considera que hi ha una correlació negativa entre el nivell de percepció de la credibilitat de la informació dels mitjans d’un país i la consideració de la desinformació com a problema.

En els països amb nivells de confiança més baixos en les seves informacions, més del 75% dels seus ciutadans consideren un problema l’existència de desinformació que tergiversa la realitat o directament creu que determinada informació és falsa.

Conseqüentment, és imprescindible disposar d’uns mitjans independents, de qualitat i del màxim rigor informatiu amb una informació veraç i plural per tal de generar credibilitat i confiança en la ciutadania.

 

Roger Loppacher i Crehuet, president del Consell de l’Audiovisual de Catalunya