Pablo Hasél és un raper que mai anirà a Eurovisió. De fet, les seves cançons mai sortiran per cap canal de TV convencional. Per què? Bé, les lletres no són gens amables amb segons qui. I els adjectius amb que qualifica algunes persones no són precisament per anar als jocs florals.

Hasél va ser detingut l'octubre del 2011 i condemnat a 2 anys de presó per haver escrit i cantat coses com “no me da pena tu tiro en la nuca, pepero”, “que alguien clave un piolet en la cabeza de José Bono” o “donde muchos comunistas ni conocen a los Grapo, yo sí respeto a quien más de un cerdo mató”. La paradoxa és que la quantitat d'informació que va generar el judici i l'ús que alguns mitjans van fer de la figura del cantant i de la seva música per criticar-lo, van provocar que el seu missatge tingués una difusió impensable. Vaja, que va produir-se un efecte rebot consistent en que la denuncia indignada per un fet que hauria arribat a 1000 persones, provoca que el fet arribi a un milió de persones. Apassionant. I oportú.

En Pablo Hasél ha tornat aquesta setmana als tribunals. En aquest cas a una Audiència Nacional que l'ha jutjat pels seus missatges a twitter i per una cançó sobre el Rei Emèrit, Joan Carles I. L'acusen d'enaltiment del terrorisme, d'injuriar la Corona dient-los paràsits i torturadors i de calumniar i injuriar unes institucions de l'Estat qualificant-les d'assassines i torturadores. Fiscalia li demana dos anys i nou mesos de presó i una multa de 40.500€. Si no la paga, la petició de pena pujaria als 5 anys, que sumats als 2 citats anteriorment (la condemna dels quals està suspesa), sumen la bonica xifra de 7 anys de garjola. 

Ell s'empara en que les lletres de les seves cançons són llibertat d'expressió. La justícia que l'ha condemnat diu que són “discurs de l'odi”. I argumenta que alguna de les cançons “van tenir fins a 13.722 reproduccions a youtube” cosa que és un "exemple de la difusió de missatges inacceptables penalment front als que la política de prevenció del crim ha d'anar per davant”. Al judici de dijous passa, en Hasél va oferir uns quants arguments que han circulat molt per la xarxa i gens pels mitjans de comunicació "convencionals". L'usuari de twitter Jonathan Martínez va penjar un resum on el raper defensa que el que ell fa és explicar una realitat existent:

Al resum de l'usuari Pablo MM es repeteix alguna frase del vídeo anterior, però és interessant mirar-se'l per conèixer com argumenta que ell explica fets objectius: 

Haurà comprovat que als dos vídeos es repeteix la denuncia de Hasél segons la qual a ell se'l jutja per la seva ideologia. De la resta d'acusacions en parla en algunes entrevistes publicades en mitjans digitals com Público. Quan el fiscal afirma que lloa Isabel Aparicio, membre dels GRAPO, ell diu que "quan va morir a la presó estant greument malalta i sense rebre una assistència mèdica digna, complia condemna per pertànyer al PCE (r), que no és el mateix". Quan l'acusen d'enaltiment de la figura del membre d'ETA Joseba Arregi ell diu que "hi ha proves que demostren que Arregi va morir per les tortures que va rebre". Sobre les injuries a la Corona ell diu que en la cançó "El Bobón" només qualifica fets que apareixen fins i tot a les revistes del cor. Els adjectius usats per qualificar la policia com "colla de psicòpates que copegen a qui exigim els nostres drets" o "els antidisturbis han copejat i torturat sempre milers de persones", ell els argumenta dient que el Tribunal dels Drets Humans ha condemnat Espanya per no investigar les tortures 

I ara les dues grans preguntes: 1/ cal anar pel món usant aquest llenguatge? i 2/ usar aquest llenguatge incita a la violència i a l'odi? Responguem-les. 

1/ Home, miri, no se si caler o no caler és la qüestió. Els humans hem inventat el llenguatge per comunicar-nos i el renec és un recurs més. Dir renecs és lleig? Segurament, però el primer que aprenem d'un idioma són les paraules "malsonants". Sí, perquè tots els idiomes en tenen. I cal insultar a la gent? Doncs miri, no. Però quan algú m'argumenta si dir-li mafiós a Rodrigo Rato és un insult homologable, no sé que respondre. 

2/ Doncs miri, ni idea. Però dubto que hi hagi molta gent que abans de sentir Hasél no odiés i després de sentir-lo odiï sense parar. Bé, sí, potser n'hi ha algun, però em temo que el 99,999% ja venien odiats de casa. I sobre la violència, he buscat i no consta que ningú hagi realitzat un acte violent després de sentir Hasél. 

M'agrada tot el que escriu i canta Hasél? Doncs no. Estic defensant les coses que diu Hasél i com les diu? Doncs sí, entenent aquest sí com que té dret i ha de tenir dret a dir-les i, per sobre de tot, té dret a ser tractat exactament de la mateixa manera que tothom que usi aquest tipus d'expressions i de llenguatge. O tots o ningú. Llegint i sentint el que diuen alguns i que només llepi Hasél és una broma que no fa cap gràcia. ¿Què en penso d'algú que diu "no me da pena tu tiro en la nuca, pepero". Doncs en penso molt malament perquè la frase em repugna. Moltíssim. I m'ofén. I la condemno rotundament. Però no tinc clar que una barbaritat com aquesta, inadmissible des de tots els punts de vista, mereixi 7 anys de presó.  

En aquest país, qui més qui menys, ha estat insultat. Només cal veure els comentaris que la gent fa als articles que es pengen en aquest mitjà i que el meu admirat Jordi Gálves, que se'ls mira, em comenta de tant en tant. En aquest país, qui més qui menys ha estat agredit físicament o verbal per un sonat. En una mani o passejant pel carrer. En aquest país, qui més qui menys que es dedica a això d'escriure ha estat amenaçat de mort presencialment, per via telefònica o per correu electrònic. En aquest país hi ha gent que ha hagut de marxar uns dies de casa seva "per si de cas". I no ha passat res. Perquè qui fa tot això és "dels uns" i qui ho rep és "dels altres". I, com que Hasél és "dels altres", pot passar-se a la presó 7 anys més que gent que ha fet coses molt més greus que ell, inclosa l'agressió física. 

L'error d'en Hasél no és usar un llenguatge i uns temes pocs adequats per concusar a OT i poder anar després a Eurovisió sinó ser "dels altres".