El fundador de la plataforma WikiLeaks, Julian Assange, reclamat pels EUA per jutjar-lo per presumptes delictes d'espionatge, ha responsabilitzat aquest dimarts al diari The Guardian de la identificació el 2011 de fonts confidencials contingudes en documents secrets del Govern nord-americà.

En la segona jornada del seu judici d'extradició a la cort londinenca de Woolwich, l'advocat de l'informàtic, Mark Summers, ha afirmat que va ser un llibre publicat pel diari britànic, i no WikiLeaks, el que va donar la clau per accedir a la versió original d'aquests documents, que conservava els noms dels informants.

Assange afronta als Estats Units 18 càrrecs d'espionatge i frau informàtic, penats amb fins a 175 anys de presó, per la difusió al seu portal el 2010-2011 d'arxivaments oficials sobre les guerres de l'Iraq i l'Afganistan, el tractament de presoners a Guantánamo i abusos de drets humans a tot el món.

Washington li imputa haver ajudat a l'exsoldat nord-americà Bradley Manning (ara Chelsea Manning) a accedir il·legalment a ordinadors del departament de Defensa i de posar vides en perill en difondre les identitats de les fonts contingudes als documents sostrets.

Tanmateix, Summers ha insistit aquest dimarts en què va ser el llibre publicat pel rotatiu britànic -soci de WikiLeaks en la difusió inicial el 2010 de cables diplomàtics confidencials (amb altres diaris)- el que va incloure una contrasenya que va permetre a tercers accedir a la base de dades original i difondre la documentació no editada.

En adonar-se del risc que els cables complets fossin propagats per internet, la qual cosa va revelar el 25 d'agost de 2011 el mitjà alemany Der Freitag, el mateix Assange va alertar la Casa Blanca del perill per als informants, ha explicat l'advocat.

Segons Summers, les imputacions dels EUA al seu client, que contradiuen a més el testimoni exculpatori ofert per Manning durant el seu judici marcial el 2013 en aquest país, es basen en "mentides i més mentides" i, mentre el programador afronta greus conseqüències, "d'altres no han estat processats".

The Guardian ho nega

En resposta a les al·legacions d'Assange, un portaveu de The Guardian ha dit avui que "és totalment erroni" dir que el seu llibre sobre WikiLeaks "portés a la publicació d'arxivaments no editats del Govern nord-americà".

"El llibre contenia una contrasenya sobre la qual Julian Assange havia dit als autors que era temporal i expiraria, i seria eliminada en qüestió d'hores", ha assenyalat la font. Ha afegit que el llibre tampoc no incloïa detalls d'on podia trobar-se la base de dades original i ha subratllat que l'activista no va expressar en el moment de la publicació "cap preocupació" sobre qüestions de seguretat. El portaveu ha apuntat que WikiLeaks va procedir a la publicació dels documents secrets no censurats el setembre de 2011.

La defensa denuncia el tracte donat a Assange

Durant la sessió d'avui, Edward Fitzgerald, també de l'equip legal d'Assange, ha denunciat el tractament al periodista, de 48 anys, a la presó de Belmarsh (contigua a la cort), on es troba en presó preventiva i, segons ha dit, dilluns va ser sotmès a dos registres nu i emmanillat fins a onze vegades a cinc cel·les diferents.

El judici a l'australià, la salut del qual s'ha deteriorat després de gairebé deu anys tancat sense haver estat condemnat per cap delicte, continua en el seu primer tram fins aquest divendres, dia en què serà posposat fins el 18 de maig.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat