L'autoestima és una de les bases del desenvolupament del nen i si no creix amb ella, li portarà problemes en el futur. En el dia d'avui, des de la pedagogia es té clar que l'autoestima forma part de l'educació emocional que ha de rebre un nen, tant a la casa com l'escola.

Una mica d'història

En els anys 90, els professors Peter Salovey de la Universitat de Yale i John Mayer de la Universitat de New Hamsphire van explicar que la intel·ligència emocional inclou les habilitats per percebre amb precisió, valorar i expressar emoció; per accedir i/o generar sentiments quan faciliten pensaments; per comprendre l'emoció i el coneixement emocional i per a habilitat per promoure el creixement emocional i intel·lectual.

Abans que ells, el psicòleg Daniel Goleman va publicar el seu bestseller "Intel·ligència Emocional" en el qual parlava que, a més dels coneixements, habilitats com l'autocontrol, l'entusiasme, l'empatia, la perseverança, la capacitat per motivar-se a un mateix o l'habilitat per relacionar-nos eren fonamentals. Totes eren fonamentals per assolir l'èxit personal i professional.

Els pares juguen un paper molt important a l'hora de desenvolupar l'autoestima dels seus fills. En primer lloc, oferint-los des que neixen gestos d'amor i d'afecte que els facin sentir-se segurs i estimats. D'aquesta forma, es contribueix que tinguin una bona percepció de si mateixos. Però l'escola també juga un paper fonamental. A molts països es duen a terme des de fa anys programes d'educació emocional en les escoles amb criteris científics i amb una posterior avaluació.

Un jove padrese abraça amb la seva filla / Unsplash
Un jove pare s'abraça amb la seva filla / Unsplash

Com fomentar l'autoestima

En aquest sentit, el Govern va aprovar el mes de febrer passat un reial decret en el qual es regulen els ensenyaments mínims de l'etapa d'Educació Infantil, on es contemplen una sèrie de competències clau com el foment de l'autoestima. Però, com es pot ajudar a desenvolupar-la? Aquests són alguns consells.

  • Millorar l'autoconeixement

Els nens han de conèixer les seves habilitats i debilitats, les seves aptituds i les seves emocions.

  • Ajudar-los a expressar i comprendre les seves emocions

Per a això, cal convidar-los a parlar de les mateixes d'una forma senzilla i positiva. Si són molt petits, es pot fer a través del joc.

  • Potenciar la regulació emocional

Per a això, han d'entendre com poden controlar els seus impulsos i així controlar determinades reaccions que poden dificultat la seva adaptació a la vida social.

  • Fomentar la seva flexibilitat

La flexibilitat li permet a un nen desenvolupar la seva resiliència i saber adaptar-se a les diferents situacions quan aquestes canvien sense causar-li frustració i sofriment.

  • Promoure la seguretat

Cal fomentar la generació d'un clima de seguretat a la casa i a l'escola.

  • Utilitzar llenguatge positiu

Si ens adrecem als nens amb un llenguatge positiu, els ajudarem a sentir-se millor amb ells mateixos.