Aquest és un missatge esperançador. Que les coses canvien, encara que sigui a poc a poc. Que mons tradicionalment masculins, de corbata i americana i decisions a cop d'espatlla, comencen a diversificar-se i ja no és tan estrany veure-hi alguna dona. Mons com els de les finances, la inversió, la innovació o l'emprenedoria. De fet, menys d'un 30% dels llocs de decisió de les empreses estan ocupats per dones, i en el món de la inversió en startups, les dones ocupen només un 10%. Aquestes dades evidencien la bretxa de gènere en mons potents que careixen de mirada femenina. Però tot avança, i la iniciativa WeRock Capital n'és una evidència. 

Tequila, gerds, llima, menta, gingebre i sal. Són els ingredients del seu còctel propi ‘WeRock’, un afegitó a tot el que les fa revolucionàries. Tot això sumat als ingredients secrets que les caracteritza: talent, empenta, ganes d’aprendre i, sobretot, una mirada femenina del món de la inversió i les startups. Es tracta de WeRock Capital, un grup de 60 dones empresàries, cadascuna de sectors molt diferenciats, que fan possible quelcom que no havíem vist fins ara: ser les women angels del coneixement i l’emprenedoria femenina. Les women angels que volen canviar les regles del joc. 

WERock grup inversio dones - Cedida

Foto: WeRock

Ens trobem amb tres d’elles a una cafeteria del centre de Barcelona. Elles són l’Helena Torras, una de les impulsores del projecte; la CEO d'Innomads Mireia Garcia Roca i l'especialista en comunicació per a startups Ruth Amat, que juntament amb altres grans noms femenins de sectors molt diversos fan possible un club d'inversió format només per dones. "Volem ser el trampolí per ajudar les dones de l'ecosistema a destacar", expliquen. 

WeRock - Sergi Alcàzar

Foto: Sergi Alcàzar

Principalment, l'objectiu de WeRock es basa en "incrementar el nombre de dones inversores trencant la barrera que hi ha, augmentar el nombre de dones emprenedores que reben finançament i, finalment, reduir la distància entre el món tradicional i el de les startups treballant conjuntament", explica la managing partner de PAOcapital, Helena Torras. De moment han tancat una inversió i estan a punt de tancar-ne una altra. 

A Europa, només el 7% del finançament a 'startups' es concedeix a dones

De fet, cal tenir en compte que actualment, a Europa, només un 7% del finançament a startups es concedeix a dones. I per què passa això? La reflexió de les werockers no és nova, però és necessària: "La societat està feta així. No passa només amb l’emprenedoria, però la dona emprenedora té poques oportunitats de fer-se veure. Hem d’assumir la part de responsabilitat que tenim de sortir i donar la cara, moltes tenen uns projectes espectaculars i no surten a ensenyar-los, i ser visible també és part de la feina", expliquen. 

WeRock Sergi Alcàzar20

Foto: Sergi Alcàzar

Inversió femenina per a talent femení

WeRock va sorgir de l'empenta de Torras i l'empresària de retail Ana Rebollo, que, interessades per l'ecosistema tecnològic i innovador de Barcelona, van voler entrar-hi donant-hi un toc diferent. "Volíem fer alguna cosa per estar involucrades en el món de les startups i alhora ajudar les dones", explica Torras. D'aquí va sorgir la idea de WeRock, un fons de capital amb mirada de gènere i una voluntat primària "d'aprendre de l'ecosistema". "Vam començar a fer algunes reunions i al cap de pocs mesos ja érem 60 dones", assegura. 

Hi ha moltes dones CEO i empresàries amb bones idees, però els costa molt més ser visibles

Un dels seus principals requisits és, des d'un començament, només rebre projectes en què hi hagi com a mínim una dona a l’equip fundador. En aquest sentit, Torras explica que quan van prendre aquesta decisió "el feedback que rebíem era que ens estàvem limitant massa i que no trobaríem suficients projectes". "Doncs, escolta, l’any passat vam rebre més de 50 projectes. Hi ha moltes dones emprenedores i ara que hem fet una mica de soroll això s’està incrementant". 

A part d'aquest requisit, també es demana que per presentar-se per una possible inversió la startup estigui en la fase inicial, la pre-seed, "ja que és quan falten diners i mans", que la idea tingui impacte positiu en la societat i segueixi els ODS, i que parteixi d'una vessant innovadora. Generalment, la inversió que prové de les WeRock és d'entre 20.000 i 30.000 euros "que no és massa", per això el seu punt fort és el d'acompanyament i aprenentatge. Pel que fa al talent femení, Amat explica que "ens hem trobat algunes noies que estaven treballant amb startups que ja tenien prou inversió, però ens han vingut a buscar no perquè necessitessin diners sinó perquè volien aquest valor afegit d’acompanyament en tantes disciplines que conformem WeRock".

WeRock Sergi Alcàzar21

Foto: Sergi Alcàzar

En paraules de Mireia Garcia, les WeRock "tenim moltes coses diferencials respecte altres grups, i una d’elles és que cap de nosaltres som professionals del sector. Som un grup molt divers, des d'empresàries d'immobiliària, del sector legal, de la comunicació... Totes tenim moltes ganes d’aportar amb un esperit molt col·laborador i d’ajuda i això per una startup és molt enriquidor, perquè al final dins el grup segur que té alguna experta del que la startup necessita".  En aquest sentit, reivindica que "els altres grups inversors sobretot fan inversió, i nosaltres principalment fem acompanyament". 

El girl power per trencar barreres 

El grup de werockers està conformat només per dones i això és part del seu ADN. Per què només dones? "Perquè cal un canvi", diuen. I aquest canvi no es pot generar també a partir d’un grup mixt? "En el món startup la majoria dels inversors són homes, igual que en els consells d'administració de les empreses. Si posem el nostre granet de sorra fomentant aquest moviment de dones, és positiu perquè entre nosaltres ens ajudem a donar-nos visibilitat i ensenyar que les dones també podem estar en el món empresarial i business angel".

Volem ser un trampolí per ajudar les dones de l'ecosistema a destacar

En paraules de Garcia, "hi ha una necessitat". Per què? "Hi ha casos d’emprenedores que ens han explicat que han anat a fer un pitch i les preguntes cap a elles són diferents de les que se’ls fa a un home. No és un tema capritxós sinó que per molt que sembli que és nou i modern, segueix sent un sector d’homes. És una manera de trencar amb aquestes regles: la majoria d’inversors són homes, els CEOs acostumen a ser homes... i no és veritat perquè hi ha moltes CEOs dones però els costa molt més arribar a ser visibles". 

WeRock - Sergi Alcàzar

Alhora, Torras explica que "un dels nostres objectius és incrementar el el nombre de dones inversores, però per fer-ho primer has de trencar la barrera del que suposa ser dona inversora. Amb WeRock és relativament fàcil entrar en aquest món d’una manera fluïda i divertida. Passat això qui diu que aquestes werockers acabaran invertint molt més d’aquí uns anys, però aquesta és la seva porta d’entrada, i estem aprenent de l’ecosistema". 

Com a segon objectiu, es tracta d'"incrementar el nombre de dones emprenedores que aconsegueixen finançament", i per això busquen dones CEO. "Les ajudem invertint una mica, però almenys que serveixi com a trader per aconseguir finançament d’altres. si això ajuda ja estem contentes i els dediquem temps en la fase que més necessiten que és la pre-seed". 

La veu de l'esperança

Les werockers asseguren que "cal donar veu a les dones, perquè la majoria de vegades només s’escolta els homes, i nosaltres també ens hem acostumat que així sigui. Doncs WeRock estem aquí també per dir 'Ei noies, ens hem d’espavilar'. Volem ser el trampolí per ajudar a les dones a destacar", assevera Amat. 

Alhora, a mode esperançador, el missatge que llencen mostra la llum al final del túnel: "Històricament en els àmbits d'empresa i tecnologia en els que ens movem han estat d'homes, però ara vivim un punt d'inflexió i cada cop són més les dones que estem entrant en aquest món".

Necessitem més dones en posicions de responsabilitat

En paraules d'Amat, "és un cercle virtuós que fa que cada vegada hi hagin més dones. Tot i que calen més dones referents, ara les joves poden mirar-se al mirall de dones que estan aconseguint estar en el món de l'empresa". I és que de referents femenins n'hi ha pocs però comencen a sortir cares i veus de dones per emmirallar-nos-hi. 

Val a dir que aquestes dones que ara són referents "s'han sentit soles en aquest món d'homes i ara estan servint d'exemple a altres dones que volen desenvolupar la seva activitat en el món empresarial. D'això en diem sororitat entre dones i és el que fem des de WeRock. Necessitem més dones en llocs de feina de responsabilitat, perquè la diversitat aporta millores i ha de formar part de l'estratègia dels grups inversors". 

Com dèiem, aquest és un missatge esperançador. Un exemple que amb ganes de treballar, moltes hores i una voluntat clara, les coses comencen a canviar. Que la inversió comença a tenir nom de dona, i els referents femenins són, mica en mica, menys difícils de trobar. 

WeRock - Sergi Alcàzar