“Molta gent pensa que no hi ha espai per a la innovació en el sector del pàrquing”, explica el conseller delegat de l’empresa Parc, Marc Coderch, “però estan equivocats”. És l’objectiu de Parc, una app que permet treure al mercat les places de pàrquings privats, i proposa un sistema d’aparcament compartit a la ciutat "més efectiu i sostenible". “És dins els pàrquings privats on està el canvi”.

Amb les dades a la mà, fins a un 55% de les places d’aparcament a la ciutat de Barcelona es troben dins de pàrquings privats i comunitats de veïns; “unes places que la meitat del temps estan buides”, explica Coderch. Més dades: del trànsit diari a la ciutat comtal, fins a un 17,1% d’aquest ve ocasionat pels vehicles que busquen aparcament provocant més embussos i més contaminació. És el que s’anomena “trànsit d’agitació”, i es calcula que si no existís, el trànsit diari a les ciutats seria similar al d’un dissabte. Una cosa que, segons explica Coderch, “no té cap sentit, ja que la majoria de les places privades estan buides i infrautilitzades durant la major part del dia, i en canvi hi ha cotxes al carrer buscant aparcament”.

El 55% de les places d'aparcament a Barcelona estan dins de pàrquings privats

parc-app-mobil-aplicacio-cotxe-PARC

Foto: PARC

Amb Parc, Coderch i el seu equip pretenen “canviar radicalment el sector de l’aparcament”. Es tracta d’una aplicació que permet als propietaris de places privades avisar quan deixen la seva plaça buida, de manera que un usuari que està buscant aparcament pot entrar al pàrquing privat i aparcar en aquesta plaça per un preu més barat que al carrer o al pàrquing de pagament habitual. “La idea és replicar el model existent d’economia col·laborativa al sector del pàrquing”, diu Coderch.

És dins els pàrquings privats on està el canvi real"

Parc es va fundar el 2017 amb una primera ronda de 95.000 euros, i ara ja està a la meitat de la segona ronda de finançament. “Tenim el 55% de la segona ronda assolida” i esperen tancar-la amb 250.000 euros a finals de novembre. “És un objectiu força ambiciós però creiem que és factible”, assegura Coderch. Entre els inversors, Parc compta amb Christian Solly Nyborg, cofundador de MásMóvil, que repeteix també com a inversor en aquesta segona ronda.

“Un canvi radical al sector”

El que proposa el CEO de Parc és especialment “atractiu” pel que fa als preus. El projecte proposa una tarifa de 99 cèntims l’hora, quan “la mitjana del preu de l’aparcament a Barcelona és de 3,5 euros l’hora”. De cada euro aconseguit, el 70% se’l queda el propietari de la plaça, el 25% és per Parc i el 5% restant aniria al fons de la comunitat de veïns, per invertir en el seu pàrquing a mode de seguretat, neteja i altres prestacions.

Les aplicacions per aparcar al carrer no interessen perquè estan lligades al sistema de preus"

“De moment comptem amb dos pàrquings que col·laboren amb nosaltres, un al Poblenou i un altre a Les Corts”. Una xifra que pretenen ampliar guanyant massa crítica d’aquí al febrer del 2019, i després replicar aquest model fora de Barcelona. De moment, però, Parc és l’única start-up que monetitza les places privades a Barcelona, segons asseguren des de l’empresa.

Fidelitzar els veïns, el repte

L’objectiu de Coderch és “obtenir 20 finques” amb pàrquing privat que vulguin col·laborar amb Parc. Però, per què no funciona a ple rendiment encara? “Perquè és molt complicat que els veïns obrin les portes a la gent de fora”, explica Coderch.

Per tal que l’aplicació funcioni, cal instal·lar a les portes dels pàrquings un sistema d’obertura de portes per tal que els usuaris de Parc puguin entrar-hi. La idea és que es puguin obrir amb el mòbil, des de l’aplicació mateix, però per fer-ho “cal parlar amb els veïns”, explica.

 1022318

Foto: PARC

Així, des de Parc han ideat PARC PLUS, una sèrie de serveis gratuïts als veïns de les primeres 20 finques que s’adhereixin al seu projecte. Marc Coderch explica que entre aquests serveis, totalment finançats per Parc, hi entren “càmeres de videovigilància, assegurança, neteja del pàrquing, protectors a les columnes i serveis d’emergència”. Es tracta, doncs, “d’una manera que els veïns ens agafin confiança i entenguin que és la manera més eficient de mantenir les seves places en plena rendibilitat”.

Ser "el gran guanyador"

Coderch ho té clar. Sota el paraigües de Barcelona Activa i Seed Rocket, el CEO de l’aplicació assegura que “el sector del pàrquing no té encara el gran guanyador”, i Parc ho vol ser. I és que tot i que ja existeixen altres start-ups que han intentat entrar en el sector de l'aparcament, com diverses aplicacions centrades en les places del carrer, com la zona blava o verda, però "aquestes aplicacions no interessen perquè no poden triar el sistema de preus i estan lligades a l'existent". 

"Tenim espai per desbancar aquestes apps", assegura Coderch. "Alguns ho han intentat però no han funcionat per temes tecnològics", ja que la tecnologia és molt cara, "però nosaltres tenim un timing diferent", diu el CEO. "Estem aprenent pel camí, no ens fa por; aprenem a base de caure", conclou.