El Port de Barcelona bat un nou rècord. Ha tancat el primer trimestre de l’any amb un tràfic total de 16,5 milions de tones de mercaderies, una xifra que suposa un increment del 18,5% respecte al mateix període de 2017. Aquest bon resultat ha estat motivat per l’important creixement que han registrat tots els segments d’activitat del Port.

Aquestes xifres tenen especial rellevància en un moment en que el repte és consolidar el salt d’escala que es va produir el 2017. Així, fins al mes de març la instal·lació catalana ha encaminat més de 786.000 TEU (un TEU equival a un contenidor de 20 peus), un 18% més que l’any passat.

Mercaderies

Tot i que els contenidors de transbordament (aquells que són descarregats per tornar-se a embarcar cap a la seva destinació final) segueixen registrant el major impuls (+45%), la càrrega contenitzada de comerç exterior també manté el dinamisme. De fet, els contenidors d’exportació han crescut un 9,6%, fins assolir els 190.488 TEU, mentre que els d’importació ho han fet a un ritme del 7%, amb 135.724 TEU descarregats a les terminals del Port.

Durant els tres primers mesos de l’any el Port ha registrat més de 4 milions de tones de líquids a granel, amb un increment del 16%. El gas natural (+26%) i la gasolina (+19%) són dos dels productes que més han contribuït a aquests resultats. D’altra banda, les terminals especialitzades en la recepció i distribució de sòlids a granel han encaminat 1,1 milions de tones de mercaderies fins al mes de març, amb un increment del 31%. En aquest cas, aquest registre s’atribueix principalment al bon comportament del ciment i clínquer (+105%), especialment pel que fa a les exportacions, i al creixement experimentat pels cereals i les farines (+55,2%).

El tràfic de vehicles, que l’any passat va tenir un descens pels menors volums de producció i exportació registrats a les plantes d’automoció de l’Estat espanyol, es recupera durant el primer trimestre de 2018. Amb un total de 217.187 automòbils transportats, el Port de Barcelona creix un 6,2%, sobretot degut a l’avenç de les importacions (+16%), però també pel signe positiu de les exportacions (+5%). La càrrega rodada (mercaderies que són embarcades en camions, plataformes o remolcs) ha arribat a les 95.800 unitats de transport intermodal (UTI) fins al mes de març, amb un increment del 6%. L’impuls més destacat ha estat l’experimentat per les autopistes del mar que connecten Barcelona amb Itàlia i el Nord d’Àfrica. Aquests serveis han transportat més de 39.000 UTI durant el període, amb un increment de l’11,5% respecte l’any passat.

Passatgers

Pel que fa al moviment de passatgers, s’ha superat el mig milió de viatgers (+26,5%), una xifra que inclou tant els usuaris de ferris com de creuers. En el primer cas, amb 202.600 passatgers, els ferris que enllacen amb les Illes Balears, Itàlia i Nord d’Àfrica han crescut un 18%, mentre que els creueristes (299.785 passatgers) han augmentat un 33%. Aquests resultats responen a l’estratègia impulsada pel Port de Barcelona per tal de desestacionalitzar l’activitat de creuers.