El Ministeri de Foment 'rescata' avui les autopistes radials de Madrid R-3 i R-5, les que uneixen Madrid amb Arganda i Navalcarnero, respectivament, segons fixa l'auto del Jutjat del Mercantil número 6 de Madrid que va aprovar el pla de liquidació de les dues vies. Una vegada que assumeixi aquestes dues autopistes, el Departament que dirigeix Íñigo de la Serna haurà aconseguit ja vuit de les nou autopistes de peatge en fallida.

En concret, a les 6.00 hores d'aquesta tarda, Foment passarà a fer-se amb la titularitat, la gestió i l'explotació de la R-3 i la R-5, tota vegada que la societat actualment concessionària de les vies, Accessos de Madrid, ha estat declarada en liquidació. Es tracta d'una firma participada per Abertis, Sacyr, ACS i Bankia, que va trencar, amb un deute de 449 milions d'euros.

La R-3 és una via de 31,8 quilòmetres de longitud que connecta la capital amb Arganda i la carretera de València i actualment registra un trànsit d'uns 9.886 vehicles diaris. Del seu costat, la R-5 Madrid-Navalcarnero compta amb 31,63 quilòmetres, que enllacen amb la carretera d'Extremadura, i comptabilitza uns 7.800 usuaris al dia. Una vegada que assumeixi aquestes dues radials, Foment quedarà pendent de què l'AP-41 Madrid-Toledo abast també el procés de liquidació per concloure el rescat de les autopistes trencades que va començar el mes de febrer passat.

Es tracta de les primeres vies de pagament que l'Estat té sota la seva gestió en més d'una dècada. Les assumeix sis anys després que el 2012, en plena crisi, es declaressin en concurs per la caiguda del trànsit i els sobrecostos de les expropiacions. Aquestes nou infraestructures suposen gairebé una cinquena part (570 quilòmetres) del total de la xarxa viària de pagament. La seva construcció va suposar una inversió de 7.000 milions i sumen deute de 3.200 milions.

'Reprivatizació'

El pla de Foment per a aquestes autopistes passa per assumir-les i mantenir-les en servei per als usuaris en tant que el proper mes de juny les treu de nou a concurs. El seu objectiu és tornar a cedir la seva gestió a empreses privades abans que acabi l'any.

En paral·lel, el Ministeri treballa per rescindir els respectius contractes de concessió. Una vegada que s'anul·lin, començarà a córrer el termini de sis mesos amb què compta per calcular i pagar a les actuals concessionàries l'import que van invertir en la seva construcció i que encara no havien recuperat amb el cobrament del peatge, la denominada responsabilitat patrimonial de l'administració (RPA).

Es tracta d'una 'factura' que el Govern estima en uns 1.800 milions, després de rebaixar recentment l'import inicialment estimat en 2.000 milions d'euros, però que els creditors de les vies eleven fins a 4.500 milions. Foment espera disminuir aquesta suma amb els fins a 1.000 milions d'euros que preveu obtenir amb la seva relicitació.