La crisi generada pel coronavirus ha posat de manifest la fractura digital que afecta fonamentalment els més grans, ja que les estadístiques revelen que un 69,3% de les persones d'entre 75 i 84 anys no ha entrat mai a Internet, una xifra que ascendeix al 87,8% en els majors de 85 anys.

Amb l'estat d'alarma vigent hi ha persones que viuen un doble confinament: d'una banda, no poder sortir de casa i, per l'altre, no poder connectar-se amb els seus familiars, amics o obrir-se al món perquè no estan familiaritzats amb les tecnologies. Es tracta d'un doble aïllament que pateixen, sobretot, les persones grans, segons un estudi elaborat pel professor de Dret Constitucional en l'especialitat de Dret a la Informació de la Universitat CEU San Pablo Leopoldo Abad.

Alfabetització digital

L'informe 'La fractura digital generacional: alfabetització digital per a l'e-inclusión dels grans' constata la falta de coneixement, en especial, dels més grans i considera imperatiu l'establiment de polítiques per a la seva alfabetització digital. En aquest sentit, destaca els programes de la Fundació La Caixa i Canal Sènior en benefici de l''e-inclusión' dels més grans com a exemples de bones pràctiques.

Indica que un 63,3% dels espanyols entre 65 i 74 anys han utilitzat Internet l'últim mes, segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística. Les xifres demostren que és a partir dels 74 anys on "trobem la veritable fractura digital".

L'informe remarca que un 69,3% de les persones d'entre 75 i 84 anys no ha entrat mai a Internet, una xifra que ascendeix al 87,8% en els majors de 85 anys. Aquest desconeixement digital fa "extremadament complicat estar connectat en circumstàncies tan excepcionals com les que estem vivint".

Desemparament digital

"La crisi del Covid-19 ha conscienciat a la societat de la situació de desemparament digital que es troben els més grans, no només a les mateixes persones grans sinó també la resta de la família, que s'ha adonat de l'important que és que els seus majors estiguin connectats", considera Leopoldo Abad, autor de l'estudi. Abad constata que si estar en contacte digital amb la família és difícil, encara ho són més activitats que requereixen més coneixements d'internet, com fer la compra online.

Bones pràctiques

L'estudi destaca que les administracions han focalitzat els seus esforços en l'extensió de les infraestructures digitals més que en el coneixement per part de tota la població. En aquest context, posa alguns exemples de bones pràctiques d''e-inclusión' per als més grans entre els quals destaquen l'associació Canal Sènior o la Fundació La Caixa, que fa més de dues dècades que forma les persones grans en la utilització de la tecnologia de la comunicació de forma pionera.

Amb l'objectiu de fomentar l'envelliment actiu, ofereixen cursos en diverses àrees amb enfocaments eminentment pràctics per ajudar a fer la compra online, fer tràmits administratius digitals o demanar serveis per internet.

L'avaluació constant dels cursos, que aquests siguin impartits per persones que els han fet prèviament i que serveixin perquè els participants se n'adonin que no estan al marge de la societat en les noves tecnologies, són algunes de les característiques fonamentals que recalca Abat.

80.000 persones

Els programes de la Fundació La Caixa per a persones grans han arribat a més de 800.000 persones. Una d'elles és Magda Ruiz, alumna dels cursos d'Internet, entre d'altres. "La finestra de l'ordinador m'ha servit per passar millor aquests dies de confinament, gràcies als cursos d'informàtica de La Caixa per a gent gran he pogut parlar amb els meus nets, fer trucades|crides a gent que estava sola, mantenir oberts tallers de poesia, de cant|...Tinc  molta sort d'haver pogut aprendre les noves tecnologies".

Una altra de les iniciatives destacades en l'estudi és Canal Sènior, una associació nacional l'objectiu de la qual és promoure l'aprenentatge continu de la ciutadania, mitjançant la innovació i les noves tecnologies, amb focus en els séniors i en l'entorn rural. Canal Sènior elabora tutorials per iniciar les persones grans en tràmits electrònics i ofimàtica.

Es tracta d'iniciatives indispensables, segons Abad, i més tenint en compte que la crisi del coronavirus està encaminant la societat cap a la digitalització. "Per causes de força major, ens estem tornant més digitals: classes online, estem fent coses digitalment que abans no ens havíem plantejat, etc... Tot això provocarà un canvi en la manera de relacionar-nos", sosté Abad i alerta: "Comportarà encara una digitalització més gran de la societat, per la qual cosa els grans es veuran més abocats a l'exclusió digital."

Apoderar els grans

Les noves tecnologies, apunta l'informe, contribueixen a un envelliment actiu i apoderen les persones grans en diferents àmbits, ja que afavoreixen i són un mitjà per millorar la seva vida social i evitar l'aïllament; permeten tenir a l'abast tots els tràmits i serveis; fomenten la participació d'aquestes persones en la vida púbica; i, finalment, tenen efectes beneficiosos sobre la seva autoestima.

En l'àmbit internacional, l'informe remarca la iniciativa finançada per la Comissió Europea 'Granparents and grandsons' consistent que joves estudiants assisteixen a majors de 55 anys guiant-los en l'ús d'internet i del correu electrònic; i la tasca de l'ONG canadenca Cyber-Seniors, compromesa amb mantenir les persones grans connectats socialment mentre romanen a les seves llars.