Danny Mola és fundador de Kolau, una empresa especialitzada en màrqueting digital per a pimes que ha estat seleccionada per participar en el programa de socis estratègics de Google. Aquest balaguerí que desenvolupa pàgines web des dels 14 anys i viu a San Francisco des del 2001, té treballadors repartits per mig món: Estats Units, Mèxic, Espanya i Kazajstán, entre d'altres. En aquesta entrevista a El Nacional, Mola ens explica amb profunditat el fenomen del Black Friday que ha deixat de ser la prolongació del Dia d'Acció de Gràcies per convertir-se en un preludi del Cyber Monday. Dels Estats Units a Catalunya amb prèvia parada a Nigèria i Romania.

Què és el Black Friday?
El Black Friday o divendres negre ha deixat de ser quelcom excepcional per convertir-se en una cosa quotidiana. Mentre que a Estats Units ja és una realitat, a Catalunya encara falten alguns anys perquè el fenomen del Black Friday s'acabi de materialitzar. 

D’on ve aquesta tradició?

El Black Friday va començar a Filadèlfia amb excés de tràfic, d'accidents de tràfic. D'aquí el mot de 'Black' que es va voler canviar a 'Big' però es va tornar a expandir com 'Black' amb una nova connotació més comercial. No és una casualitat ja que es celebra l'endemà de l'últim dijous de Novembre que és el Dia d'Acció de Gràcies. De fet, no estava pensat per què fos el dia amb més rebaixes de l'any o un esdeveniment comercial sinó un dia d'extensió del Thanks Giving Day. Amb el Big Friday volien ajuntar emoció, gràcies i comerç i al final tot ha acabat repercutint cap el capitalisme. 

El Black Friday va començar a Filadèlfia amb excés de tràfic, d'accidents de tràfic. 

Ja ha arribat aquest capitalisme a Catalunya?
El Black Friday català va començar al voltant del 2010 arran de la crisi econòmica. L'objectiu inicial era atreure més clients i després, van veure que aquesta festa comercial era una oportunitat per aconseguir més vendes. D'anys forts, en portem dos o tres. El Black Friday és notícia a Catalunya però a Estats Units ja no surt a cap diari.  Estem en una fase amateur, encara ens queden 5 anys de professionalització.

Quina rebuda ha tingut el Black Friday català?
Tot el que ve dels Estats Units acostuma a tenir sempre un bon impacte. Tant el consumidor com el comerciant han rebut amb els braços oberts el Black Friday català. A partir d'ara, el recorregut serà exponencial. 

El Black Friday és notícia a Catalunya però a Estats Units ja no surt a cap diari. 

Quin és el perfil del consumidor?
A Estats Units, està molt inculcat el concepte FOMO (fear of missing out) que en català es tradueix com la por de perdre-s'ho. Aquesta por fa que tothom acabi participant d'una manera o d'una altra. Mentre que abans, els grans descomptes només estaven de 6 a 9 del matí, ara passen al llarg de tot el dia i això implica que la gent ja no passen la nit esperant al carrer. Ja s'han cansat. 

Es tracta només d'una nit?
De fet, podríem dir que ara pràcticament tot o gran part del novembre és Black Friday i això incentiva encara més la participació dels consumidors. A més, si no compres divendres, encara tens el CyberMonday.

Potser tens mitja hora per comprar un producte i no saps ben bé a quina hora es farà l'oferta. 

Què és el CyberMonday?
El CyberMonday és dilluns i només es poden fer compres online. Has d'estar molt pendent de l'oferta, potser tens mitja hora per comprar un producte i no saps ben bé a quina hora es farà l'oferta. Malgrat que el CyberMonday encara no ha arribat a Catalunya, és qüestió de temps. Em sobte molt perquè és una gran oportunitat per les empreses. L'any que ve es començarà a introduir i en dos anys serà com el Black Friday d’aquest any. Però, de moment, el CyberMonday no és voxpopuli.

Per què no esperar-se al Nadal?
És precisament ara quan pots fer moltes de les compres de Nadal. Molta gent està esperant tot l'any per comprar un producte en un dia com aquest. La despesa mitjana del consumidor és de les més altes de l'any. El que no es compra al Black Friday, es compra al CyberMonday. L'esperit consumidor és molt gran.

Només el 33% de les persones que van a la botiga durant el Black Friday compren algo.

Una dada. 
Segon Raymond R.Burke de Kelley School of Business a l'Indiana University, només el 33% de les persones que van a la botiga durant el Black Friday compren algo mentre que el 44% ho fa durant les vigílies de Nadal i el 48% el mateix dia de Nadal. El principal motiu d'aquesta diferència és l'aglomeració de gent. 

Es ven més online o a les botigues?
La percepció social és que el Black Friday és a la botiga i el CyberMonday és a través de l’ordinador. Encara que hi ha alguns exemples que ho trenquen com Amazon que ho fa tot online.

Quina és la franja de rebaixes?
Hi ha de tot. No és estrany veure televisions de plasma rebaixades al 80%. O per exemple, Apple que no pot rebaixar els seus productes, et dona una targeta de descompte de 100 dòlars que són aproximadament 95 euros. 

El consumidor té la percepció que aquest preu de referència no és real sinó una ganga o una espècie de loteria. 

Tants descomptes no distorsionen el preu?
El Black Friday distorsiona un preu de referència que tothom entén que és limitat. El consumidor té la percepció que aquest preu de referència no és real sinó una ganga o una espècie de loteria. 

On té més èxit en petits comerços o en grans superfícies?
La gent acostuma a anar a les grans superfícies buscant una tele, un ordinador o uns mobles. Ara bé, els petits comerços també poden atreure la gent d'una manera més creativa mitjançant una estratègia que no costi res però que pugui aportar un valor afegit o una oferta exclusiva. 

No cal competir únicament amb descomptes del 70% o 80%. 

Un consell per a la petita empresa.
No cal competir únicament amb descomptes del 70% o 80%. Si no pots baixar molt el preu o directament no el pots baixar, no et preocupis. Dona un servei gratuït o que sigui exclusiu. No et quedis fora del Black Friday.  

Un consell per a la mitjana i gran superfície.
Has de preveure molt bé l'assistència de clients. Vés amb compte amb les aglomeracions i posa els recursos humans necessaris. Assegura't que tothom compra i que hi ha un ambient calmat. Aprofita que la majoria de superfícies encara no està fent el CyberMonday i comença a fer-lo. 

A les tendències de Google, surt que el Black Friday es busca a tot el món. 
No m'estranya que el Black Friday arribi a Nigèria o Romania, el que sí m'estranya és que hagi trigat tant. 

No m'estranya que el Black Friday arribi a Nigèria o Romania

Cap on evoluciona Catalunya? 
Estem veient un repunt d'e-commerce i això és molt positiu encara que està força lluny dels Estats Units on es compra més online que a la botiga física. La gran majoria de gent ha d'agafar el cotxe per anar a buscar el pa.