Mobilitat i sostenibilitat poden ser entesos sovint com quelcom antagònic. Però res més lluny de la realitat. La simbiosi constant que hi ha entre el medi ambient i la xarxa viària és més que evident i hem esforçar-nos entre tots per reduir l'impacte climàtic i ajustar-nos als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i a l'Agenda 2030. Per tal de fer-ho hem de prendre consciència del punt crític en què el nostre planeta es troba i sentir-nos tots interpel·lats i obligats a reduir l'impacte ambiental, per tal d'aturar el canvi climàticobjetivos desarrollo

ODS // CCM

Cal recalcar que per potenciar l'ODS 3 que es basa a poder garantir una vida sana i promoure el benestar social per a totes les edats, té entre els seus objectius poder reduir la contaminació atmosfèrica, ciutats com per exemple Amsterdam fa molts anys que aposta per l'ús de la bicicleta i compta amb més de 400 km de carrils exclusius per a bicicletes, per altra banda la capital dels Països Baixos, està renovant la flota d'autobusos i taxis per models zero emissions. Altres ciutats com; París, Atenes o Ciutat de Mèxic, s'han compromès a limitar la circulació dels vehicles dièsel a partir de l'any 2025.

La contaminació automobilística

Quan ens referim a la contaminació generada pels automòbils trobem dues grans distincions; la contaminació ambiental: fruit dels gasos i partícules que expulsen els vehicles durant la circulació, originada principalment pel monòxid de carboni, el gas que contamina més les nostres ciutats. Aquest gas és barreja amb l'hemoglobina que contenim a la sang i dificulta la respiració. A més cal tenir en compte també altres líquids o components contaminants que els vehicles tenen, com per exemple l'oli, l'anticongelant o els pneumàtics. 

Per altre costat trobem la contaminació acústica, referida al soroll que produeixen els vehicles. Avui dia un carrer amb trànsit de qualsevol ciutat pot arribar fàcilment als 100 decibels, una xifra gens recomanada i perjudicial, ja que aquests nombres elevats poden causar, problemes de nerviosisme, estres i insomni.

Mesures per frenar la contaminació

L'estalvi energètic és sense dubte el gran repte de la indústria automobilística i avui dia, centren grans esforços i recursos en poder construir vehicles menys contaminants o en altres paraules més ecològics. Per tal d'intentar minvar l'impacte ambiental i començar un estalvi energètic amb els vehicles tradicionals de motor la DGT proposa un seguit de consells:

  • Arrancar el motor sense trepitjar l'accelerador.
  • Apagar el motor en parades llargues.
  • Circular amb marxes llargues i baixes revolucions.
  • No conduir a velocitat excessiva, el consum de benzina és proporcional a la velocitat.
  • Ús del transport públic sempre quan sigui possible.

Hi ha alguns falsos mites sobre certes mesures que poden ajudar a estalviar combustible, però aquestes són erronis i inclús perillosos:

  • Punt mort en baixades.
  • Apagar les llums de manera innecessària.

Ecoeficiència 

Segons el Consell Empresarial Mundial pel Desenvolupament Sostenible; l'ecoeficiència és la ràtio de valor afegit de quelcom produït per l'impacte ambiental afegit que ha costat produir-ho. Un exemple seria, el desplaçament d'una persona per una distància de 10 kms en bicicleta és més ecoeficient que sí aquesta distància és traces en cotxe. Així doncs l'ecoeficiència esdevé un pilar fonamental per la construcció i el manteniment de les vies, cada cop més adaptades a les necessitats del medi per executar un model més sostenible, eficient i sempre mantenint al màxim la seguretat.

Gràcies a la tecnologia amb la qual treballa l'equip d'Abertis s'ha permès reduir les emissions d'efecte hivernacle un 3,9% el darrer 2019. Les innovacions com el peatge sense barreres que trobem al peatge de La Roca (únic a Espanya), redueix significativament les emissions dels vehicles perquè no han d'aturar-se a les barreres, altres països com França o Xile, trobem aquest sistema molt més consolidat. Per altra banda, s'està aposant per un ús de vehicles menys contaminants, apostant per programes europeus que afavoreixen l'ús dels vehicles elèctrics a les autopistes  - flota ecològica-. 

autopista

Autopista 

Les vies de transport i l'impacte ambiental

Les vies de comunicació terrestre poden produir diversos impactes, tant positius com negatius, implícitament directes al seu ús i a la construcció d'aquestes. Els impactes derivats de la construcció de les vies, afecten aspectes com l'entorn, la fauna, la flora, els habitants locals de la zona i el paisatge. Per tal de mitigar totes aquestes conseqüències negatives, les autopistes tenen el repte d'integrar-se respectant al màxim possible l'espai i intentant aportar un valor addicional a la zona i a la protecció de l'entorn, tan és així que Abertis ha impulsat un seguit de mesures, com per exemple: un pacte amb la UNESCO per les Reserves de la Biosfera Mediterrània, amb seu a la Fundació Abertis, que ha esdevingut en un centre pioner en el camp de la col·laboració publico-privada en aquest àmbit, ja que exerceix de hub de coneixement científic sobre la preservació de les reserves de la biosfera de les dues ribes del Mediterrani. D'altra banda, s'està instal·lant passos de fauna per integrar-se al màxim a la biodiversitat de l'entorn i així protegir la fauna.

Institucions, empreses i el conjunt de la ciutadania ha de prendre encara més consciència, per tal de reduir les fatals xifres de contaminació que l'any passat ens deixaven més de 10.000 morts a l'Estat i 7 milions a arreu del món.