Les obres per unir els ferrocarrils de plaça Espanya i Gràcia, és a dir la línia del Vallès i la del Baix Llobregat, començaran el pròxim 8 de gener. Aquesta és la data que han anunciat el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, el director general d'Infraestructures de Mobilitat, David Prat, i l'enginyer en cap de Barcelona, Oriol Altisench. L'obra, que té un cost d'uns 412 milions d'euros, implica la construcció de quatre quilòmetres de túnel pel centre de la ciutat, tres noves estacions i la remodelació de dues més. Està previst que la infraestructura estigui plenament operativa de cara a finals de 2029 o principis de 2030.

Les obres començaran amb l'ocupació dels àmbits de la ciutat afectats per la infraestructura, especialment entorn de plaça Espanya i el tram de Gran Via entre Llançà i Vilamarí. Serà allà on es farà el "pou d'atac" perquè entri la tuneladora i comenci a fer el túnel des de plaça Espanya fins a Gràcia. No serà fins a finals de 2025 que la tuneladora començarà a treballar i, segons la previsió amb què treballen la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona, trigarà uns dos anys i mig a completar tot el traçat. Durant aquest temps és quan hi haurà afectacions més importants als espais destinats com a zona logística.

La zona logística de la tuneladora la Generalitat proposa instal·lar-la finalment al Parc Joan Miró, tal com estava previst inicialment però amb algunes modificacions. S'ocuparien 5.296 metres quadrats dels 8.800 projectats inicialment i s'eliminarien 118 davant els 178 que es van calcular en un primer moment d'un total de 931. En aquesta zona, hi hauria un pou de sortida de terres, les cintes d'extracció, el tractament d'aigua o el subministrament elèctric, entre d'altres.

Paral·lelament, a partir de la primavera de l'any que ve s'ha previst la inspecció de 13.523 habitatges per certificar l'estat dels edificis propers als treballs de les obres del túnel i de les estacions i detectar si pateixen una patologia prèvia. Les auscultacions també tindran lloc a les infraestructures de l'entorn, és a dir, als túnels de les línies 1 i 3 de plaça Espanya, a l'encreuament dels túnels d'Adif de les línies R2, R3-R4-R1 i la línia d'alta velocitat; el túnel de la línia 5, el túnel de FGC entre Barcelona i el Vallès, entorn del túnel viari de la Plaça Espanya i del dipòsit de BCASA.

La nova infraestructura beneficiarà uns 19 milions d'usuaris anuals, especialment els habitants del Baix Llobregat i el Vallès. Servirà per unir els ferrocarrils de la línia del Baix Llobregat-Anoia i els de Barcelona-Vallès, un perllongament de la línia 8 prevista ja des de l'any 2001 i inclosa també en el Pla Director d'Infraestructures (PDI) 2021-2030. "L'obra és una aposta del Govern en matèria de ferroviària i suposa tancar un cercle, tindrà un fort impacte per la ciutat i permetrà guanyar trànsit ferroviari", ha destacat Sanglas.