Esperit emprenedor, iniciatives empresarials, aposta per la creativitat i universitats i programes de formació han conformat un caldo de cultiu perquè Catalunya estigui en el focus del sector de les start-ups. En les últimes dècades, Barcelona ha posat en marxa una extensa xarxa d'empreses emergents en creixement i s'ha convertit en un punt de nombrosos hubs tecnològics, incubadores, acceleradores i empreses. En concret, la capital catalana és la cinquena ciutat europea i la dissetena a escala mundial en investigació científica i tecnològica, segons el Knowledge Cities Ranking. Només l'àrea metropolitana de Barcelona compta amb una vintena de parcs científics i tecnològics i tot això es tradueix en l'existència d'un ecosistema favorable per a les noves empreses d'aquest sector.

La ubicació geogràfica també facilita l'accés a mercats tant europeus com globals, i alhora que Catalunya atreu inversions, també ofereix un ventall de fonts de finançament. Segons un estudi de Startup Heatmap Europe 2023, Barcelona ocupa la segona posició com a ciutat preferida a la Unió Europea per crear una start-up, per darrere de Berlín i per davant de ciutats com Amsterdam, París o Lisboa. L'estudi destaca que el 17,1% dels emprenedors europeus escollirien Barcelona per arrencar el seu projecte.

Futurs unicorns de Catalunya

Tots aquests ingredients han propiciat que Catalunya compti amb mitja dotzena de potencials unicorns, concepte establert el 2013 per Alieen Lee per designar aquelles start-ups que tenen una valoració superior als 1.000 milions de dòlars. eDreams, Wallbox o Letgo són tres d'elles i les previsions que llança el sector per als pròxims anys és que proliferaran una desena d'unicorns més. En l'horitzó surten noms com el de Wallapop, plataforma dedicada a la compravenda de productes de segona mà; Typeform, companyia de programari especialitzada en la creació de formularis i enquestes online o Tradeinn, encara que també destaquen Paack, Housfy, Red Points, Clarity, Exoticca i Clikalia per convertir-se en futurs unicorns en un curt termini de temps segons un estudi recent de l'agència Evercom.

Quins són els factors clau perquè una start-up passi a ser unicorn? Que la idea sigui innovadora, el talent dels equips, la inversió de capital i la gestió dels recursos són clau, encara que els gegants del sector afirmen que la comunicació juga un "rol fonamental" en els processos de construcció i gestió de la reputació de qualsevol marca. Adrià Izard, director de TravelPerk Espanya, apunta que "la clau per créixer ràpidament en l'entorn dinàmic actual és permetre la comunicació bidireccional amb els teus principals stakeholders".

Així ho veu també Clément Hovaere, cap de màrqueting de Factorial: "La reputació és indispensable no només en l'àmbit d'empresa, sinó també com a ocupador. El nostre producte està 100% enfocat a millorar les estratègies i processos propis de la gestió de persones, per la qual cosa entenem la importància de comptar amb una bona imatge de marca a l'hora de disposar del millor talent possible".

Per la seva part, Carme Orra, Head of PR for Southern Europe de Wallbox, parla sobre com la companyia va abordar en els seus inicis la comunicació per potenciar el coneixement i reputació d'una de les empreses punteres en la indústria de la càrrega de vehicles elèctrics: "Al principi, no hi havia estratègia de comunicació com a tal, sinó que la companyia es basava en les activitats de màrqueting. Teníem clar que ens volíem posicionar al sector de l'electrònica de consum i no en el dels productes elèctrics. L'objectiu, llavors, era generar brand awareness, però necessitàvem el suport de comunicació i treballar també la reputació".

I després de ser unicorn... Quin és el següent pas?

Assolit l'èxit empresarial, encara existeixen molts reptes per a aquestes companyies. És ara quan entren en escena aspectes com l'expansió internacional, la sostenibilitat o el lideratge dins del sector. "A Wallbox hem entrat en una etapa de maduresa, deixant enrere la història de creixement. Tenim una visió global de com evoluciona l'adopció de la mobilitat de zero emissions als principals mercats", comenta Orra.

A l'altra banda, la responsable de Màrqueting de Factorial assenyala que la firma "va cap a la creació d'un espai i ecosistema, on ens convertim en el motor que permet establir i professionalitzar encara més el contingut dirigit al sector de Recursos Humans, en col·laboració amb experts, ambaixadors del sector i professionals del nostre propi equip". Finalment, Adrià Izard fa referència a la intel·ligència artificial: "Amb l'augment de l'ús de la IA, un dels possibles desafiaments de comunicació en un futur pròxim és com les empreses prioritzen la interacció humana sobre els robots. A mesura que incorporem la IA per fer que els nostres processos siguin més receptius, precisos i eficients, seguim compromesos a ser una plataforma per a la connexió humana.". Del que no cap dubte és que, a curt i mitjà termini, Catalunya continuarà exercint un paper protagonista referent a l'àmbit de l'emprenedoria nacional.

2.022 start-ups i 1.650 milions d'inversió

A finals de l'any passat, Catalunya comptava amb fins a 2.022 start-ups, la xifra més alta registrada, segons un estudi d'ACCIÓ. Cal destacar també que la meitat de start-ups catalanes existents en l'actualitat s'han creat en l'últim lustre. L'Agència per a la Competitivitat de l'Empresa de Catalunya assenyala també que la comunitat va captar més de 1.650 milions d'euros d'inversió en negocis emergents. Per sectors, destaquen el de les tecnologies de la salut, (16% del total de start-ups), els serveis empresarials i de programari (12%), TIC i mòbil (6%), i alimentació i finances, amb un 5% respectivament.