Begudes en llauna, refrescants, amb poques calories però amb alcohol i a un preu econòmic. Així va sorgir Benditas Drinks, una start-up amb seu a Barcelona, enfocada a la Generació Z, i que va néixer de la fusió de dues marques: Aguas Benditas, creada per Ivo Gasulla, i Teapical, una firma de te amb alcohol que va sortir al mercat de la mà de l'empresari de Barcelona Xavier Llauradó. La start-up, que compta amb set productes i ja està treballant per comercialitzar-ne un parell o tres més, es planteja ser absorbida per una empresa més gran abans del 2028.

"Aquest és l'objectiu de la companyia: nosaltres ens podem fer grans fins a un punt, però després aquest negoci està muntat per multinacionals com ara Heineken o Pepsico", apunta Llauradó en una entrevista a ON ECONOMIA. "De la mateixa manera que Aguas Benditas i Teapical es van fusionar, nosaltres tenim clar que Benditas Drinks acabarà sent adquirida per una firma més gran. M'agradaria que fos la multinacional belga AB Inbev, que comercialitza la cervesa Corona", argumenta. No et sembla contradictori que us compri una cervesera? "De la mateixa manera que les empreses càrnies es passen a la carn vegetal, les cerveseres aposten per alternatives saludables", defensa. L'emprenedor explica que competeixen amb unes 300 marques semblants a la seva, però no exactament iguals, i que a Espanya hi ha vuit negocis com el seu. "Un d'ells és Coca-Cola, que recentment ha llançat la seva pròpia beguda d'aigua després de comprar una start-up del sector". 

Objectius pel 2023

L'empresa catalana, que compta amb 12 treballadors, produeix a Àustria, i d'aquí a poc començarà a fer-ho a Mèxic, amb la finalitat de subministrar el producte a Amèrica. Avui dia, Benditas Drinks es ven a Portugal i Andorra, i com a objectius volen aterrar a Anglaterra i a Holanda aquest 2023. A Sud-amèrica, són presents al Perú, Colòmbia, Panamà i Costa Rica, i d'aquí a poc esperen fer-ho a Austràlia. "Les aigües amb sabors diferents es venen molt a Austràlia, i esperem que el producte tingui una bona acollida". Benditas Drinks es pot comprar tant en supermercats com en bars i festivals; l'any 2021 van vendre unes 300.000 llaunes, el 2022 van duplicar la xifra, i per al 2023 esperen multiplicar-la per tres. "Apostem per l'expansió internacional i que a la gent jove li agradi el que venem", declara.  

Quina és la clau de l'èxit del negoci? "Les begudes són de baixa graduació, no tenen sucre ni gluten, ronden les 128 calories —en comparació amb les més de 300 que té una beguda alcohòlica— i tenim diferents productes per oferir", apunta Llauradó. "A més, és una beguda d'impuls. No ens plantegem comercialitzar-la a discoteques, perquè el producte queda desfasat, la gent allà beu vodka, rom, whisky, Red Bull i altres copes. Apostem per festivals, bars i l'ambient de terrasseig". Sense alcohol no us ho plantegeu? "Són begudes benditas, ho vam descartar des del primer moment. A més, és per beure-la de festa, i va enfocada a la gent jove que vol consumir alcohol de baixa graduació". 

Ivo Gasulla y Xavier Llauradó, cofundadores de Benditas Drinks | Foto: Benditas Drinks

A la recerca de finançament per obrir a Europa

Tant Aguas Benditas com Teapical van començar amb una inversió inicial de 200.000 euros cada una i ara estan buscant finançament per valor d'un milió d'euros. "Amb l'expansió del producte i l'obertura de nous mercats estem en ronda. L'objectiu és arribar a una xifra d'entre 500.000 i un milió d'euros i ampliar equip i producte". El negoci pretén tancar la injecció de capital a principis d'any, i ​abans de ser adquirits auguren que hi hagi una sèrie A. D'altra bganda, preveuen ser rendibles a partir del 2024, i un any més tard volen prémer l'accelerador i arribar als Estats Units. "Entrar als EUA no és senzill, és un mercat molt car i agressiu, i la inversió és elevada. Nosaltres volem crear històries d'èxit i primer hem apostat pels llocs més senzills. En un parell o tres d'anys sí que farem el salt, però primer buscarem ser rendibles". 

El graduat en enginyeria química assegura que la inflació també ha passat factura a la companyia i que tot just acaben d'actualitzar les tarifes. "Acabem d'actualitzar tarifes, hem incrementat el cost de la llauna un 5%, és poc, però fer aquests moviments no fan il·lusió", critica. I una vegada absorbits, què fareu? "L'Ivo Gasulla ha estudiat a Harvard, ha ocupat alts càrrecs en multinacionals de moda i té moltes idees. En el meu cas, tinc altres projectes en ment. Ara mateix només penso en Benditas Drinks, el seu funcionament, l'equip i que creixi, però a la llarga tinc altres projectes que m'agradaria dur a terme", acaba l'emprenedor.