Aquesta setmana, l'anunci de noves retallades de plantilla per part d'Amazon, motivats, segons Andy Jassy, el seu CEO, per l'adopció d'intel·ligència artificial, ha encès de nou el debat: ens substituirà la tecnologia? Estem davant del principi del final de l'ocupació tal com el coneixem?

Per analitzar aquest precedent a gran escala, des d'ON-IA recollim l'anàlisi d'Hugo Cortada, Director de desenvolupament de negoci de Serigmag. D'entrada, és taxatiu: "La intel·ligència artificial no és el problema. El preocupant és com decidim utilitzar-la. Com va passar amb l'arribada d'Excel, internet o els smartphones, la IA no ve a eliminar el treball, sinó a transformar-lo. Encara que hi ha rols que patiran una alta automatització, essencialment el que canvia és el tipus de tasques, les habilitats requerides i la forma en què creem valor. El que sí que representa una amenaça real i urgent és no preparar-se. Per als professionals, això significa formar-se contínuament. Per a les empreses, entendre que el canvi no és només tècnic, sinó estructural i en aquest punt, la visió empresarial juga un paper fonamental."

Conseqüències immediates

A partir d'aquí, es repetirà aquesta substitució en altres empreses o àmbits? "El més probable no és que una IA et prengui la feina, sinó que ho faci algú que sàpiga utilitzar-la millor que tu. Davant aquest escenari, la veritable pregunta no és quins llocs desapareixeran, sinó com podem transformar el valor de l'humà en el centre de les organitzacions. Perquè encara que els algoritmes aprenguin, prediguin o executin amb precisió, encara no poden igualar les nostres capacitats de judici, empatia, creativitat o lideratge. La IA pot automatitzar tasques, però només les persones poden prendre decisions amb context, generar confiança o construir visió. Les empreses que entenen això no utilitzen la IA per substituir talent, sinó per amplificar-lo. Transformar el valor humà significa redissenyar els rols, alliberar els equips de tasques repetitives i permetre que s'enfoquin en el que realment aporta valor: pensar, crear, decidir i connectar amb d'altres"

Després del metavers i altres opcions que han intentat revolucionar la tecnologia, s'ha de prendre la IA amb més prudència i credibilitat. Per tot això, Cortada conclou: "Perquè això passi, és imprescindible entendre la IA no com una moda tecnològica, sinó com una maneta de canvi organitzacional. Integrar-la amb èxit implica revisar fluxos de treball, definir nous perfils, repensar la cultura d'empresa i, sobretot, liderar des de l'empatia i la visió. En definitiva, crec que podem assegurar que la intel·ligència artificial tal com la coneixem avui dia no és una amenaça, el veritable risc és utilitzar-la com excusa per no afrontar el canvi de fons que el segle XXI exigeix: un on el talent humà no es retalla, es reinventa".