Les darreres dades de l'IPC publicades aquest dimarts dibuixen el mapa dels productes que més han pujat en el darrer mes, però també en l'acumulat anual. El darrer mes d'agost, la inflació s'ha col·locat en un 2,6% anual i, de moment, són multitud els productes que pugen, en la seva gran majoria aliments, en termes anuals (agost sobre agost de 2022); mentre que els que baixen són encara pocs, i pràcticament cap no és un aliment. A partir d'aquí, podem agafar els deu primers productes que més s'han encarit i dibuixar el mapa d'on o a quina marca anar per poder tenir-lo a un preu més econòmic. Deixant de banca l'auge de la marca blanca i com la competència resulta ferotge en èpoques d'inflació, podem distingir diferents ofertes.

Marques i supermercats més barats

L'oli d'oliva es col·loca com el producte més inflacionista en termes anuals (agost sobre agost de 2022) amb una pujada del 52,5%, desbancant al sucre que al juliol va ostentar el rànquing. En aquest cas, es recomana el substitut del d'oliva per l'oli de blat de moro. Pot ser emprat per a cuina tant en calent com en fred i en alguns països, com els Estats Units, el seu ús està molt estès. Un dels més econòmics, el podem trobar en supermercats per 1,95 euros cada litre i, fins i tot, en grans superfícies per 1,67 euros. Ara bé, si ens centrem en el d'oliva, detectem ofertes en supermercats com Sorli Discau o el BonPreu de la marca Germanor que se situa en els 8,97 euros el litre. Un preu que resulta car, però lluny dels 12 o, fins i tot 14 euros, que s'enfilen altres marques.

Els derivats del sucre també es veuen afectats

En segon lloc, trobem el sucre, amb una pujada del preu del 42,5% en termes absoluts anuals, però comença a frenar-se la seva tendència a l'alça i aquest agost s'ha quedat igual que el mes de juliol, amb el 0,0%. Francesc Reguant, economista expert en assumptes agroalimentaris del Col·legi d'Economistes de Catalunya, desgrana les causes. D'entrada, la més important que destaca és la dependència que té el sucre dels preus del petroli: "Aquest és un mercat especial, com el dels cereals, és a dir, si puja aquest combustible, també ho fan ells". En el cas dels cereals, si mirem les gràfiques, tenen la mateixa corba que el petroli. Però la tendència que experimenta, en paral·lel, el sucre del petroli, també és similar. El sucre és un dels dos productes estrella, juntament amb el blat de moro, per fabricar etanol. Cal recordar que és un biocombustible produït a partir de plantes. I aquest s'extreu, per exemple com ho fan als Estats Units, a base de blat de moro, però com a Mèxic el blat de moro és sagrat per a tota la seva dieta, recorren a la canya de sucre com alternativa. I també a l'Amèrica Llatina, trobem que al Brasil pràcticament tots els cotxes funcionen amb aquesta energia. Per tant, si la crisi del petroli s'agreuja, l'alternativa de l'etanol provoca que les seves fàbriques hagin d'incrementar la producció. Aquest és el primer argument que dona resposta a l'alça dels preus del sucre a escala global. Des de Supermercados Mas podem trobar una capsa de terròs de sucre Azucarera a 1,55, lluny dels més de dos euros de mitjana que hi ha en la seva gran majoria. En paral·lel, Hipercor ha posat en oferta edulcorants de la marca Huxol a 1,95 euros.

En tercer lloc, per completar el podi, hi ha l'arròs. Ja suma una pujada del 21,6%, malgrat que com el sucre, en la taxa d'agost es manté estable al 0% de pujades. No obstant això, des de començament d'any s'ha encarit un 8,1%, malgrat que no paga el 4% d'IVA en ser entre els aliments bàsics escollits pel govern espanyol. En aquest cas, més enllà de la marca, la varietat ho condiciona tot: el bomba, el bio o el de quilòmetre zero passen els 4 i 5 euros per cada paquet. Fins i tot la marca Finestra Sul frega els 10,99 euros. Mentre que l'arròs Cigala està a 1,99. I Carrefour, a través de la seva pròpia marca, competeix de forma explícita en qualsevol de les seves varietats: un quilo de primera categoria tan sols costa 1,30 euros; l'integral 1,70 euros; o el rodó 1,10 euros.

Seguint el que marquen les taules, en quarta posició hi ha els productes de confiteria, un mercat més condicionat a l'estacionalitat per la seva alça de preus i per aquells derivats dels quals depèn. Si el sucre puja, tot el lligat a la confiteria també. Si la fruita paga els estralls de la sequera, tots els fruits útils per fer confits també. I, en darrer terme, si s'apropen les èpoques de consum, en aquest cas les festes de Nadal, la producció dels mesos abans d'arribar també encarirà els seus preus. En l'acumulat anual ja costa un 18,2% més i del mes d'agost se li ha afegit un 0,3%. Hero i Helios estan sent molt competitius i des de diferents supermercats, com Condis o Aldi, hi ha pots de melmelada a 3 euros els 305 grams. També és interessant analitzar el que ofereix Sqrups!, un supermercat especialitzat en la liquidació d'estoc. Per aquest motiu, pot oferir als seus clients una àmplia varietat de productes amb preus que no es veuen a les grans botigues del país. Allà es poden trobar productes molt variats. El seu distintiu més gran és que la majoria d'aquests, sigui de la categoria que sigui, s'ofereixen a 1 euro o menys. De fet, és molt estrany trobar algun producte el cost del qual sigui més gran de 10 euros.

La patata baixa, però encara és cara

En cinquè lloc, hi ha les patates que pateixen un fort retrocés el mes d'agost, un 3,3% negatiu, però l'IPC reflecteix, encara que l'acumulat és alt, un 18%. Els agricultors de l'associació espanyola AGASAJA denuncien que als lineals dels supermercats s'arriba a sextuplicar el preu del tubercle respecte al que es paga a peu de camp. En aquests moments, la patata s'està pagant al productor entre els 25 i els 35 cèntims el quilo, segons varietats, mentre que els supermercats la venen a preus que van entre els 1,70 €/kg i els 1,80 €/kg en alguns casos. En el supermercat Dia, la patata Malla d'un quilo baixa lleugerament als 1,49 euros. El mateix preu que marca la varietat vermella, però que ja ha quedat completament exhaurida per final d'existències. 

Si ampliem la mirada, fora d'aquests cinc primers productes, cal tenir en compte el comportament de la llet com un dels elements bàsics que més s'han encarit. Un 15,1% anual i un 0,3% en la darrera xifra d'agost. Espanya s'ha convertit aquest 2023, en el primer cop a la seva història que importa més que exporta llet. Concretament, la majoria arriba des de França, ja que no n'hi ha prou per al consum demandat. La partida destinada a alimentació, que s'estima suposa el 60% dels costos de producció, ha crescut un 36% des del 2021, i ha passat de 18 cèntims per litre de llet fins als 24,50 cèntims d'euro. Són moltes les causes que porten a una crisi, cada vegada més accentuada d'aquest sector. De forma digital, a través de webs com Amazon, trobem el paquet de sis litres de llet Leche Asturiana per 6,84 euros, però també Mercadona amb Hacendado competeix pel preu amb 5,84 euros per la mateixa quantitat.

Fora dels aliments, el mercat de vehicles d'ocasió també creix exponencialment, un 14,3% en termes anuals i un 0,3% a l'agost. La motivació dels compradors és causada per la incertesa del mercat en la normativa i els canvis del model de combustió on veuen, en aquesta transició energètica, una oportunitat temporal d'apostar per un VO que no condiciona tant l'encariment del preu del vehicle final i el projecten per utilitzar-lo en el curt termini. Això fa que les existències de VO cada vegada siguin més limitades i, fins i tot, els distribuïdors de turismes de primera mà estiguin interessats a vendre aquesta tipologia que abans quedava més limitada a l'àmbit de la compravenda. Un altre producte que trenca amb l'alimentació és aquell destinat als animals, principalment el pinso de gos i gat: augment del 10,7% anual i 0,3% a l'agost. Les diferències són notòries: 16,59 euros per quinze quilos de la marca JOSI, per sota dels 39,90 euros de la marca Ownat.