El sector de la joguina reprèn la senda del creixement el 2025 i espera uns ingressos propers a 1.600 milions d'euros. La indústria agrupada a l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguets preveu tancar l'any amb un augment de les vendes del 2,5%.
Això malgrat que ja ha avançat aquest dijous que les vendes de Nadal seran similars a les de l'any passat, sent la campanya un detonant important per als fabricants, ja que concentra el 60% de la facturació anual. La pujada del 2,5% per al conjunt del present any contrasta amb el descens del 9% registrat el 2024, quan el negoci es va xifrar en 1.545 milions d'euros
Marta Salmón, presidenta de l'associació patronal que aglutina el 80% del sector a Espanya, ha destacat que després del clot del 2024, la indústria ha treballat per "revertir" la situació, i encara la recta final de l'any amb expectatives positives, mantenint preus i amb innovacions adaptades al nou consumidor. La millora de les vendes s'ha deixat notar tant en l'àmbit estatal com en les exportacions que han crescut un 0,2%. Un percentatge esperançador si es té en compte que concentren el 40% del negoci total.
Les claus per a aquest canvi de tendència han estat la innovació i eficiència en la producció, la penetració del joguet alternatiu per a adults, davant la davallada incessant de la natalitat; i l'increment de les llicències (videojocs i pel·lícules). Perquè els preus s'han contingut. “Aquest any, prop del 30% del catàleg del sector són novetats, cosa que demostra l'enorme esforç de les empreses per innovar, anticipar-se a les tendències i respondre a un consumidor que canvia molt ràpidament. La indústria del joguet evoluciona contínuament, integrant noves narratives i valors sense renunciar a l'essència del joc", assegura Salmón.
La patronal destaca l'esforç permanent per adaptar-se al mercat i contenir els preus dels joguets. En aquest sentit, en el transcurs de la roda de premsa, Salmón va destacar el contrast entre l'IPC actual del 3,1% i l'específic del joguet, que registra una caiguda del 0,6%, segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE). "El que suposa que les famílies puguin accedir als productes més sol·licitats sense grans variacions de preu", assegura la patronal. Segons la consultora (Circana), a la qual ha fet referència l'associació, el preu mitjà del joguet es manté "estable", al voltant dels 18 euros; i rondarà els 23 euros en el període de màxima venda, que és Nadal.
Una despesa de 200 euros a l'any per nen
Pel que fa a la despesa anual per nen, el 2024, es va situar en 11,5 joguines i 195 euros, cosa que va ser un assoliment tenint en compte la reducció de la població infantil d'edats entre 0 i 12 anys. No obstant això, la despesa a Espanya queda lluny del consum que es fa en països de l'entorn, com per exemple França, on la despesa per nen es va elevar a 359 euros el 2024, gairebé el doble.
La caiguda de la natalitat també ha reconduït l'estratègia de les marques que, segons Marta Salmón, la indústria "ha sabut compensar" amb productes alternatius. Actualment, al voltant del 30% dels productes a la venda són "alternatius" (jocs per a adults, construccions o col·leccionables), en una demostració, segons la patronal, que les empreses s'adapten als nous consumidors i les seves demandes. Aquest segment d'articles manté un creixement de doble dígit, convertint-se en un motor del sector.
A aquest mercat adult s'ha sumat el de les llicències, que ja assoleixen una quota del 36,6% del mercat i han repuntat un 18,2%, segons les dades aportades per la indústria. Això es deu a l'important nombre d'estrenes cinematogràfiques durant la primera part de l'any, a personatges de videojocs, manga/anime així com a les provinents del món de l'esport.
“La renovació constant és clau per mantenir un mercat dinàmic i competitiu, capaç de connectar amb les famílies i també amb les noves generacions d’adults que tornen a apropar-se a la joguina”, afirma Marta Salmón.
Pèrdues de 113 milions per la competència deslleial
L'associació del sector ha denunciat un "buit legal" sobre els productes que denomina "il·legals" que estan arribant al mercat i una "manca de control" sobre les plataformes que els venen. A causa d'aquesta competència deslleial, el sector perdrà enguany a Espanya 113 milions per les falsificacions i còpies de joguines, un 11,1% de la facturació, i la pèrdua de 235 llocs de feina, segons dades de l'Oficina de Propietat Intel·lectual de la Unió Europea. Aquest organisme xifra l'impacte global de les falsificacions a Europa en un 8,7% de la facturació, uns 1.022 milions d'euros, i en la destrucció de 3.608 llocs de feina.
A més, Marta Salmón ha advertit dels "greus riscos" que aquests productes poden suposar per a la salut dels infants, tant per la seva manera de fabricació com pels seus components químics. La presidenta ha citat un estudi que ha realitzat la nostra Associació Europea TIE, que determina que el 96% dels joguets disponibles en aquestes plataformes incompleixen la legislació de seguretat, i el 86% suposen un risc greu per a la salut dels infants.
