L'últim dia de maig, el dimecres 31, es van matricular en la Direcció General de Tràfic (DGT) 14.706 turismes, la qual cosa suposa el 16% del total dels registrats durant tot el mes. La matriculació de l'últim dia de cada mes és una pràctica usual entre els concessionaris d'automòbils, a la qual recorren per complir els objectius de vendes que els imposen les seves marques. Aquests comerciants compren els cotxes als fabricants a un preu molt ajustat, però reben un plus si compleixen amb unes quotes que les marques imposen en funció de com s'estigui comportant el mercat i, també, de les zones que cobreix cada concessionari.

Un percentatge més gran de cotxes matriculats l'últim dia és símptoma de les dificultats que tenen els concessionaris per complir els seus objectius. Doncs bé, aquest mes de maig es van matricular un 16% el dia 31, quan el maig de l'any passat es van quedar per sota del 14%. Els concessionaris tenen dues maneres de complir amb els objectius mensuals impostos per les marques: el primer, ajustant el lliurament dels cotxes als seus compradors, especialment al canal d'empreses, ja que si un mes estan venent per sobre dels objectius, retarden el registre d'alguns cotxes als primers dies del mes següent i si va malament, ho avancen. I això es fa l'últim dia de cada mes per arribar just al nivell de cotxes imposats pel fabricant. Ni un més, ni un menys.

L'altra forma són les matriculacions tàctiques, aquelles que un concessionari matricula el cotxe al seu nom, la qual cosa significa que el compra per a si mateix a fi de revendre'l com a "quilòmetre zero" o ser utilitzat com a cotxe de prova o de cortesia, igualment revenut uns mesos més tard. Però els quilòmetres zero suposen un descompte que minva els marges de beneficis que obté el concessionari. Doncs bé, el maig d'aquest any, les matriculacions tàctiques o les autocompres per part dels concessionaris han suposat el 8,2% del total del mes, 7.539 turismes, per sota dels 9.410 comprats el mateix mes de l'any anterior, l'11,1%. En els cinc primers mesos de l'any, les automatriculacions han sumat 38.357 (el 9,7% del total), davant els 43.664 de l'any passat (13,7%).

Quilòmetre zero bo i dolent

Fonts de Faconauto, la patronal dels concessionaris d'automòbils, assenyalen a ON ECONOMIA que al sector s'intenta ajustar al màxim els cotxes que es matriculen cada mes amb finalitat de complir els objectius i que, en cas de no arribar als nivells imposats, s'automatriculen. I assenyalen que les xarxes de concessionaris del grup Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel, DS, Fiat, Jeep i Alfa Romeu) són les que més solen recórrer a les matriculacions tàctiques, la qual cosa queda patent en les xifres de MSI, tant en les matriculacions de l'últim dia, com en les d'automatriculacions.

No obstant això, aquestes mateixes fonts assenyalen que la pràctica de la venda de cotxes quilòmetre zero no és en si mateixa negativa, ja que hi ha xarxes de concessionaris que negocien bones condicions amb les seves marques per a l'adquisició d'aquests cotxes, generalment un finançament baix, cosa que permet als concessionaris obtenir bones rendibilitats. Però el sector es queixa de les automatriculacions "dolentes", aquelles que no tenen la pretensió d'oferir cotxes als seus clients a preus més assequibles amb rendibilitat, sinó només per complir uns objectius, que segons assenyalen a Faconauto, de vegades estan per sobre de les capacitats reals del mercat de cotxes nous.

Matriculacions tàctiques per marques

Bones o dolentes, els nivells de matriculacions tàctiques -i, per tant, les matriculacions de l'últim dia- són molt diferents depenent de cada marca. Segons les dades de MSI, per volum de cotxes comprats com matriculacions tàctiques al maig, Peugeot es col·loca al capdavant amb 1.135 turismes, la qual cosa suposa el 17% del total de les vendes del mes, davant el 14,5% de maig de 2022. El que explica que el 25% dels cotxes matriculats pels concessionaris de la marca es matriculessin el 31 de maig de 2023. En segona posició està Citroën, una altra marca del grup Stellantis, que segons MSI va realitzar 846 matriculacions tàctiques, el 20,8% del total, un percentatge menor del 24,3% del maig de l'any passat.

Opel, també de Stellantis, ha realitzat 527 matriculacions, el 16,6%, percentatge molt inferior al 29,8% del mateix mes de l'any passat i, després d'aquesta marca, una altra de Stellantis, Fiat, amb un 26,2% d'automatriculacions (29,6% l'any passat). La cinquena posició, encara que ja en percentatges molt inferiors, l'ocupa Renault, els concessionaris del qual van realitzar 466 matriculacions tàctiques, el 7% del total de les seves vendes al mes, percentatge molt similar al de maig de l'any passat. Després de la marca francesa, MSI col·loca Seat amb 454 matriculacions tàctiques, el 9,3% del total del mes, una cosa superior al 8,1% de maig d'any passat. El top-10 d'automatriculacions el completen BMW amb 368 turismes (12%), Toyota 316 cotxes (4%), Cupra amb 311 unitats (14% del total) i Mercedes els concessionaris del qual han adquirit al mes 266 cotxes (6,9% del total). El percentatge més alt de matriculacions tàctiques, el 31%, l'obté Alfa Romeu, també de Stellantis.