El grup automobilístic Renault va registrar unes pèrdues netes de 700 milions d'euros el 2022, després d'obtenir un benefici net de 967 milions d'euros a l'exercici anterior, segons les dades presentades aquest dijous per la companyia francesa. Malgrat tot, veuen el got mig ple: "El 2022 ha complert amb escreix les seves promeses: amb resultats per sobre dels nostres objectius inicials i expectatives de mercat. Aquest rendiment reflecteix l'energia i el treball dur dels equips del grup Renault, fins i tot quan hem enfrontat forts obstacles relacionats amb la venda de les nostres operacions a Rússia, la crisi dels semiconductors i la inflació de costos", ha assenyalat el conseller delegat de Renault, Luca de Meo.

Tot això després que la companyia francesa augmentés la facturació fins als 46.391 milions d'euros, un 11,35% més que els 41.659 milions d'euros d'ingressos registrats el 2021. Així, els guanys operatius del grup Renault van assolir els 2.216 milions d'euros, un 146% més que els 900 milions d'euros registrats l'exercici anterior. En aquest sentit, la companyia ha ajustat la informació financera publicada el 2021 a causa de les operacions discontinuades a Rússia. El consorci automobilístic francès calcular que bona part de les pèrdues, 338 milions d'euros, es deuen a causa de la sortida del mercat rus després de la invasió a Ucraïna. Un exercici complicat i que suposa tornar a números vermells. Malgrat tot, ara les perspectives són de millora. En un entorn encara difícil, el Grup pretén millorar el seu rendiment el 2023 amb un marge operatiu del grup superior o igual al 6% i un flux de caixa lliure operatiu d'automoció superior o igual a 2.000 milions d'euros.

Més marge per augmentar les existències

A 31 de desembre de 2022, les existències totals de vehicles nous (inclosa la xarxa de concessionaris independents) representaven 480.000 vehicles enfront dels 336.000 a finals de desembre de 2021. Aquest augment s'explica per l'augment de les existències dels concessionaris independents, sobretot a causa de les tensions logístiques sortides a la final d'any. Aquest nivell d'existències s'ha de posar en perspectiva amb el nivell de registre del llibre de comandes. La posició financera d'Automoció és ara positiva amb +549 milions d'euros el 31 de desembre de 2022 enfront dels -1.100 milions d'euros ajustats de les operacions d'AVTOVAZ i Renault Rússia el 31 de desembre de 2021, una millora de 1.600 milions d'euros.

Èxit dels elèctrics, fracàs del dièsel 

L'èxit de Renault Megane E-TECH Electric llançat a finals del segon trimestre del 2022, Renault Arkana llançat el segon trimestre del 2021, així com el Dacia Jogger llançat el primer trimestre del 2022, van evidenciar la renovació i l'ofensiva de les marques Renault i Dacia en el segment C que van generar l'any 2022 un efecte mix de producte positiu de +2,8 punts. L'impacte de les vendes als socis, negatiu en -1,4 punts, va ser degut principalment a la disminució de la producció de motors dièsel i vehicles per als socis del Grup Renault (finalització de contractes de Master per a Opel i Traffic per a Fiat a finals de 2021).

I Nissan?

D'altra banda, els resultats de Nissan el tercer trimestre del seu any fiscal (d'abril a desembre) han tingut un impacte positiu als comptes del grup Renault de 174 milions d'euros. Per al 2023, la companyia s'ha fixat l'objectiu d'incrementar un 6% el marge operatiu, que va tancar el 2022 en 2.595 milions d'euros (+125% en termes interanuals).