La Comissió Europea ha anunciat aquest dilluns que Meta s'ha compromès a permetre que els usuaris de Facebook i Instagram a la Unió Europea puguin compartir menys dades personals per limitar així la publicitat personalitzada. L'anunci arriba vuit mesos després que l'executiu d'Ursula von der Leyen multés a la companyia nord-americana amb 200 milions d'euros en considerar que el seu model publicitari vulnera la llei de mercat digitals de la UE (DMA, per les sigles en anglès). Segons ha explicat Brussel·les, Meta oferirà als usuaris la possibilitat d'escollir entre compartir totes les seves dades i veure publicitat altament personalitzada, o bé optar per restringir l'accés a les dades personals a canvi de d'anuncis menys segmentats.
"És la primera vegada que aquesta opció es posa a disposició a les xarxes socials de Meta", ha celebrat la Comissió Europea. Segons l'executiu comunitari, aquestes noves opcions s'introduiran a partir del gener vinent.
La DMA és una normativa que va entrar en vigor al març de l'any passat que regula la competència en el mercat digital a la Unió Europa. La regulació afecta sis grans tecnològiques: Apple, la matriu de Google -Alphabet-, Meta -propietària de Facebook i Instagram-, Amazon, Microsoft i la matriu de TikTok -ByteDance-, considerades per la Comissió Europea com a 'guardians' dins el sector.
Amb la llei, Brussel·les pot imposar multes de fins al 10% de la facturació global de cada empresa en cas d'incompliment i de fins al 20% si es produeixen infraccions de forma reiterada.
L'executiu de Von der Leyen va anunciar una multa contra Meta pel model publicitari introduït per la companyia el novembre de 2023 -batejat com a 'pagar o consentir'- que oferia només dues opcions als usuaris de Facebook i Instagram a la UE: una subscripció mensual d'almenys deu euros a canvi d'una versió sense anuncis o una versió gratuïta de les aplicacions on l'empresa continua oferint anuncis personalitzats utilitzant les dades personals de cada usuari.
Segons la DMA, els 'guardians' han de sol·licitar el consentiment dels usuaris per poder fer servir les seves dades personals entre els diferents serveis que ofereixen, però, aquells usuaris que no ho consentin, segons la normativa, han de poder accedir a una alternativa "menys personalitzada, però equivalent".
Aleshores, Brussel·les va multar la companyia estatunidenca després de concloure que "el model de Meta no complia amb la DMA perquè no oferia als usuaris l'opció específica requerida d'optar per un servei que utilitzi menys dades personals, però que fos, a la vegada, equivalent al servei amb publicitat personalitzada".
"És una notícia excel·lent pels consumidors de la UE. Implica un menor ús de les dades dels nostres ciutadans amb finalitats publicitàries", ha fet valdre aquest dilluns en roda de premsa el portaveu de la Comissió Europea a càrrec de Sobirania Tecnològica, Thomas Regnier.
