Demanda pionera contra YouTube. El youtuber espanyol Jota portarà a judici Google Espanya, grup del qual forma parteix la popular plataforma de vídeo, per acomiadament improcedent, en entendre que existia relació laboral entre el creador i YouTube. La demanda va ser preparada pels serveis jurídics d'UGT i acabarà en seu judicial després que l'acte de conciliació acabés sense acord. El judici se celebrarà el 26 de juny de 2024.
El conflicte es va iniciar després que Google, del grup Alphabet, tanqués el canal de Jota. El youtuber va demandar l'empresa en entendre que tenia una relació laboral, ja que segons la demanda, "existeixen indicis de dependència i feina per compte d'altri suficients per determinar la laboralitat", segons va comunicar UGT.
"El creador de contingut regularment prestava els seus serveis i percebia una remuneració derivada dels ingressos publicitaris, que Google gestiona a través del seu canal YouTube", assegura el sindicat, que entén que en "desmonetitzar de manera unilateral el canal" de Jota, suposa un acomiadament improcedent. "Google, a més, va retirar diners que ja es trobaven en el meu compte i que ja estaven reconeguts com a ingressos de YouTube", va assegurar Jota.
Google, per la seva banda, va respondre: "Estem profundament compromesos amb l'èxit dels creadors, per això compartim la majoria dels ingressos amb ells. Recopilem moltes opinions quan ens reunim amb centenars de creadors cada any. No obstant això, al contrari del que s'afirma, no són empleats de YouTube d'acord amb la naturalesa de la relació".
33 dies per any i els pagaments a la Seguretat Social
Si el gegant tecnològic es beu l'enteniment, pot haver d'indemnitzar el youtuber amb 33 dies de sou per any treballat, la indemnització per acomiadament improcedent a Espanya. A més, si el jutge entengués que existia relació laboral, també podria reclamar a Google el pagament de les corresponents cotitzacions a la Seguretat Social.
UGT s'ha basat en un estudi d'Oxford Economics per a YouTube España per defensar la incidència que té la plataforma de vídeos en els creadors que publiquen el seu contingut en ella i són vistos per milers i milions de persones: "La nostra modelització econòmica suggereix que l'ecosistema creatiu de YouTube va contribuir prop de 313 milions d'euros a l'economia espanyola el 2020 i va sostenir 21.000 llocs de treball ocupats equivalents a temps complet".
Els youtubers, falsos autònoms?
El sindicat que lidera Pepe Álvarez emmarca aquesta demanda en la seva batalla contra els falsos autònoms i perquè es reconegui la relació laboral de tots els col·lectius amb el seu ocupador. "UGT, com ja va fer amb les persones treballadores de plataformes digitals de repartiment, té clar el compromís de lluitar contra els falsos autònoms i la precarietat que intenten imposar aquests gegants de les tecnològiques intentant eludir el dret laboral".
L'organització sindical fa una crida a altres creadors de continguts a totes les xarxes socials perquè reivindiquin els seus drets "com a creadors de contingut, com a editors, com a moderadors, en definitiva, que totes les persones que treballen en el món digital tinguin reconeguts els mateixos drets que la resta de la classe treballadora", conclou el comunicat.