El Port de Barcelona, conscient que la competitivitat no vindrà donada únicament per tenir una bona infraestructura, fa mans i mànigues per posicionar-se entre les zones portuàries més innovadores d’Europa, amb un model d'innovació propi definit a partir del concepte Smart Port, que es concreta dins del pla d'innovació 2021-2024. Amb aquest objectiu va fent passes endavant. La més recent, la posada en marxa de BlueTechPort, un nou espai d’innovació per a empreses que té com a objectiu impulsar la innovació en tots els sectors relacionats amb l'economia blava, en col·laboració amb Tech Barcelona. Allà s’hi trobaran empreses i projectes emprenedors vinculats al sector portuari, logístic i del turisme blau, però també a sectors més disruptius, com la robòtica submarina, la intel·ligència artificial aplicada al medi marí, la recuperació de la biodiversitat del mar o components farmacèutics fets a base de productes marins, entre altres.

BlueTechPort és, però, l’últim eslavó d’un seguit d’actuacions. Una de les peces clau és la Fundació BCN Port Innovation, una fundació privada que té l'objectiu d'accelerar els processos d'innovació a la comunitat portuària. Ja ha començat a treballar i ja ha obtingut resultats. Ho ha fet en col·laboració, ara per ara, de les empreses Hutchison i Grimaldi, que lideren dos projectes per aplicar la tecnologia més disruptiva a la logística portuària. “Hem començat per dues creacions en el sector de la logística que milloren el comerç internacional, però la mobilitat marina i terrestre, la descarbonització de l’activitat de la comunitat portuària i les connexions 5G seran els pròxims àmbits d’actuació”, explica l’enginyer tècnic industrial Miquel de la Mano, director tècnic de la Fundació BCN Port Innovation. A més, es fa en col·laboració d’empreses i start-ups tecnològiques externes a l'ecosistema portuari, amb la qual cosa s’eixampla la comunitat portuària.

Les dues primeres iniciatives corresponen a avenços en el control de les mercaderies i el seu pas pel Port de Barcelona i que aporten avantatges competitius a qui les capitaneja: Grimaldi i Hutchison i Grimaldi. En el primer cas, Grimaldi Lines interactua amb Goclever, una spin-off de la Universitat de Lisboa, que ha dissenyat una eina tecnològica que li permet guanyar eficiència en el transport de mercaderies als vaixells híbrids (passatgers i productes) que fan les seves rutes pel Mediterrani. Miquel de la Mano ho descriu com un instrument de càlcul volumètric de les càrregues dels camions que entren a la terminal i que han d’acabar a les bodegues dels vaixells. Fins ara, un operari feia el control d’accés de les càrregues per col·locar-les dins la bodega per mitjà del seu pes, però no del seu volum, per la qual cosa hi havia espais que quedaven desaprofitats. De la Mano, per exemplificar-ho, admet que es pot fer un símil amb el joc del Tetris; “cap espai buit, tot ben encaixat per ser més eficient en el consum d’espai i modular la càrrega”.

Des del 2013, la terminal de Grimaldi al Port de Barcelona ha mogut prop de cinc milions de viatgers i 1,5 milions de camions, segons ha informat la companyia. Aleshores, la naviliera va fer una inversió inicial de prop de 20 milions per a la construcció de la terminal i durant aquests anys s'ha consolidat en el transport de viatgers i càrrega rodada entre Barcelona i diversos ports italians.

Creada el febrer de 2012, Goclever és una solució per digitalitzar l'entorn físic en la cerca de beneficis econòmics, usant diferents sensors remots i algorismes d'IA, Goclever elimina les ineficiències i permet operacions optimitzades. La companyia, mitjançant l'ús de diferents sensors remots i algorismes d'IA, fa una estimació més exacta del volum per dipositar-la càrrega més diligentment, reduint els temps d'espera dels vaixells; aspecte aquest últim molt important en els vaixells híbrids que també transporten viatgers.

Pel que fa a Hutchison Ports, un dels operadors més automatitzats del Port de Barcelona per al moviment de mercaderies amb la terminal BEST, s’acompanya de l’empresa tecnològica AllRead Machine Learning Technologies (AllRead MLT), una spin-off del Centre de Visió per Computador de Catalunya, especialitzada en les tecnologies de Deep Learning. De la Mano explica la millora tecnològica: els contenidors de mercaderies van precintats per salvaguardar el seu interior i per identificar-los; fins ara, un operari de la terminal ha d’introduir el codi numèric manualment en una base de dades per controlar l’entrada o sortida de Barcelona. Però, amb la solució d'AllRead, la lectura es farà amb intel·ligència artificial i visió per computador de manera més ràpida -“treballen amb contenidor de 40 peus i 20 peus i la tasca es podrà fer tant de dia com de nit”, diu De la Mano- i compartir informació amb altres operadors portuaris, de manera que “es millora la traçabilitat de les mercaderies al llarg de tota la cadena de valor del producte, d’origen a destí”. El director de la fundació destaca que el sistema també permet alliberar els treballadors que ara executen aquesta tasca i destinar-los a feines de més valor afegit dins de l’activitat portuària.

Avui en dia, AllRead és un soci de confiança per als operadors de ports i terminals en més de deu països d’Europa i Amèrica Llatina. Ofereix un sistema robust i rendible per capturar i extreure informació sobre la manipulació i el trànsit de contenidors amb requisits mínims de maquinari. La missió d’AllRead és democratitzar les solucions de lectura intel·ligent per als actors de la indústria portuària arreu del món, assegura aquesta start-up creada el 2019.

hutchison best port barcelona operari
Operaris a la terminal de contenidors. 

Ambdues experiències innovadores “són realitats de nínxol, en casos i escenaris molt concrets, però la intenció és començar a replicar-les a l’ecosistema portuari”, precisa el director tècnic de BCN Port Innovation. Per contribuir a aquests desenvolupaments, la fundació té un pressupost inicial de mig milió d’euros, “que podrem ampliar en funció del nombre de projectes que tirem endavant”. El requisit principal perquè la fundació decideixi finançar un projecte és que els resultats esdevinguin un actiu a l’abast de tota la societat. Alhora han de ser projectes que resolguin reptes reals que es puguin aplicar diverses vegades i escalable, facilitant així l’adopció de les noves tecnologies desenvolupades per al màxim nombre possible d’empreses.

La fundació s’ha impulsat amb el suport de les empreses tecnològiques Ackcent i Aggity, i compta amb 18 firmes i institucions associades, entre les quals trobem Siemens, Grimaldi Lines, Merlin Properties, MB92, Mepsa, ALFIL Logistics, Puerto Seco Azuqueca, Factor Energia, BEST, Captrain, Italtel, Nexus Geographics, Factor Energia, Aquarium, ICIL i l’Escola Europea-Intermodal Transport.