Els principals fabricants mundials de vehicles van disparar un 28,1% el seu benefici operatiu en el tercer trimestre de l'any, fins a 31.261 milions d'euros, en comparació amb els 24.409 milions d'euros que van guanyar en el mateix període de l'any anterior (sense incloure Renault i Stellantis dels que no hi ha dades), segons un informe de la consultora EY a què ha tingut accés Europa Press.

Aquest significatiu increment dels guanys trimestrals es va produir en un entorn d'incertesa econòmica, provocada per la guerra d'Ucraïna, d'encariment de les matèries primeres i en plena crisi de subministrament de semiconductors, que ha afectat especialment el sector de l'automòbil.

Fonts del sector van explicar que aquesta millora de la rendibilitat de les marques d'automòbils s'explica perquè, malgrat les menors vendes, s'estan comercialitzant els vehicles amb uns elevats preus, a causa de la baixa ofereix i que s'estiguin prioritzant els segments i els canals amb més marges.

Així, Mazda va ser la companyia automobilística que va experimentar entre juliol i setembre l'increment més important dels seus guanys operatius, amb una forta pujada del 448% i 537 milions d'euros, per davant de Mitsubishi, amb una progressió del 269% i 387 milions d'euros, i de Suzuki, amb 645 milions i un avenç del 101%.

El capítol dels fabricants amb més volum de benefici trimestral el va liderar Mercedes-Benz, que va tancar el període amb uns guanys de 5.196 milions d'euros, un 83% d'increment. El podi el van completar Volkswagen, amb 4.269 milions d'euros, un 65% més, i Toyota, amb 4.045 milions d'euros, un 25% menys.

El cas de Seat és diferent. La multinacional catalana va tancar el tercer trimestre amb unes pèrdues de 10 milions d'euros, xifra que atribueix a les despeses extraordinàries de 244 milions d'euros que ha hagut de dur a terme oara ajustar l'estructura empresarial. Sense aquests, diu, hauria tingut un benefici operatiu de 234 milions. En qualsevol cas, les crifras corroboren que el tercer trimestre de l'any ha estat el de la marcada recuperació, amb un benefici opertivo de 87 milions d'euros contra unes pèrdues de 133 de comptabilitzades en el mateix període de l'any anterior. La gamma esportiva Cupra, la de més valor afegit de l'empresa, està dandod els seus fruits.

Per regions, les empreses automobilístiques alemanyes van ser les que van guanyar més diners en el període, amb 13.147 milions d'euros, un 58% de pujada, seguides de les nord-americanes, amb 8.460 milions, un 38% més; de les japoneses, amb 7.936 milions d'euros, un 1,7% més; de les nord-americanes, i de les sud-coreanes, amb 1.718 milions d'euros, un 20,9% menys.

Volkswagen supera Toyota en ingressos

Quant a la xifra de negoci de les empreses del sector entre juliol i setembre, l'increment interanual va ser del 28,3% i un volum d'ingressos de 479.813 milions d'euros (373.837 milions el 2021).

Els fabricants alemanys van millorar un 25,5% les seves vendes trimestrals, amb 145.604 milions, mentre les japoneses van facturar 135.192 milions, un 26,5% d'augment, i les nord-americanes van ingressar 102.056 milions, una progressió del 34,8%. En el cas dels sud-coreans, la xifra de negoci va ser de 45.078 milions, un 30,5% més.

Volkswagen va ser l'ensenya del sector que va comptabilitzar un volum de negoci trimestral més gran amb 70.712 milions d'euros, un 24% més, per davant de Toyota, amb 66.262 milions, un 22% més, i de Stellantis, amb 42.101 milions, un 29% d'increment.

General Motors va tancar el trimestre com la companyia automobilística amb més increment dels seus ingressos, amb una progressió del 56% i 41.612 milions. El 'top 3' el van completar Tesla, amb un augment del 56% i 21.312 milions facturats, i Mazda, amb una pujada del 48% i 7.370 milions d'euros.

El marge operatiu es manté estable

D'altra banda, el marge operatiu dels fabricants d'automòbils es va mantenir estable en el 7,3% al tancament del tercer trimestre, situant-se en màxims dels últims anys. Les firmes més rendibles van ser les alemanyes, amb un 9% de mitjana (+1,8 punts), per davant de les nord-americanes, amb un 8,3% (+0,2 punts) i de les japoneses, amb un 5,9% (-1,4 punts).

Tesla va ser la companyia automobilística amb més marge operatiu en el trimestre, amb un 17,2%, davant el 14,6% d'un any abans. Per darrere es van situar Mercedes-Benz, amb un 13,8% (9% en el mateix trimestre de 2021), i BMW, amb un 9,9% (10,5% el 2021).

En termes de vendes, Toyota va liderar el rànquing sectorial en el tercer trimestre, amb 2,62 milions d'unitats, un 5% de creixement, per davant de Volkswagen, amb 2,33 milions d'unitats, un 35% més, i de General Motors, amb 1,53 milions d'unitats, un 17% d'augment.