La intel·ligència artificial va penetrant lentament en el dia a dia de les empreses, tot i que la seva implantació és diferent en funció de la grandària i el sector. Un dels grans de la distribució a casa nostra, Bon Preu –propietari de Bonpreu i Esclat, a més de les benzineres EsclatOil–, ja en fa nombrosos usos, tant per ser més eficient amb les despeses com per oferir al client ofertes personalitzades. Això sí, Joan Font és partidari del poc a poc i bona lletra.

El president de Bon Preu va donar les claus de l’ús de la IA i les dades dimecres a la jornada anual de Comertia, associació de comerciants de la qual la cadena de supermercats és sòcia. Font, un empresari amb més de 50 anys de trajectòria, que va començar amb una botiga de queviures, no veu la IA amb desconfiança o por, però sí que l’entoma amb una barreja de prudència i d’expectativa. Sap que és una oportunitat i vol aprofitar-la, però, sobretot, que no ho facin els rivals mentre ells baden. No és el cas.

“Les empreses ens hem pogut arruïnar moltes vegades, i ara tenim una oportunitat més amb la IA, si no fem les coses bé. Hem de fer les coses amb criteri i amb seny, i de forma proporcionada a les necessitats de les empreses”, va començar Font, en un debat amb Jaume Guardiola, expresident del Cercle d’Economia i exconseller delegat del Banc Sabadell, i Genís Roca, president d’Accent Obert.

Joan Font Jaume Guardiola Comertia
Joan Font amb Jaume Guardiola

Per no arruïnar-se, és clau ser prudent: “Jo soc partidari de començar amb poques ambicions, poc a poc, pas a pas i amb projectes que de veritat creiem que afegiran valor a curt termini”. Però, alhora, no quedar-se enrere: “Un punt d’estalvi pot marcar la diferència. El que no podem és quedar-nos enrere respecte competidors que venen 50 vegades més i tenen més diners per invertir i també per equivocar-se. No podem deixar perdre les eficiències que puguem obtenir; Déu ens en guard, que ho faci la competència i nosaltres no!”.

Així han estat les primeres passes, però ja en porta moltes, i en diferents àmbits. Evidentment, utilitzen la IA per a la gestió de comptabilitat o de personal. Va posar l’exemple de “la gestió dels horaris amb tres setmanes d’antelació, que implica preveure les necessitats de les 200 botigues”. Però no deixa de ser fer amb un programa quelcom que fins ara es feia a mà o amb un programa pitjor. “Volem fer coses que no fèiem”, va remarcar Font.

Fa un any, en una jornada del Col·legi d’Economistes de Catalunya, ja va explicar com s’estalviaven milions preveient el que sobraria als supermercats, i que s’acabaria malbaratant perquè era perible,  i ajustant els enviaments. Aquesta setmana hi ha insistit, però en la doble direcció, perquè no sobri, però també perquè no falti, evitant tant ruptures d’estoc com malbaratament: “Ens permet saber quanta fruita hem de comprar demà per no perdre cap venda però tampoc malbaratar”, per exemple.

"Analitzar les compres d’1,2 milions de llars, sense una eina com la IA, és impossible"

Un altre ús és la personalització de les ofertes. “Tenim 1,2 milions de llars que tenen la nostra targeta de fidelització. Analitzar les compres d’1,2 milions de llars, sense una eina com la IA, és impossible. Ara podem personalitzar les ofertes en funció de les seves necessitats. Ara tenim l’oportunitat perquè podem saber què van comprar la setmana passada” i establir patrons de compra.

Però potser el més sorprenent que va desvetllar és com la IA els pot ajudar a no perdre clients: “Podem saber quins clients voldrien deixar de venir a comprar a Bonpreu. Mirem les llars que vam perdre l’any passat, analitzem què van fer, i la IA ens diu quins clients perillen. I llavors mirem què hem de fer perquè no marxin”.

Les dades, clau i risc

Per fer tot això, el que cal és que les dades siguin “contrastades”, es tractin bé i se’n faci un bon us: “L’ús de les dades és sagrat, i el dia que una empresa s’equivoqui, ho pagarà car”. Les empreses no poden compartir dades de clients, però Font va afegir que el tiquet, traient la línia en la qual s’identifica el comprador, ja dona molta informació que sí que poden compartir amb les marques. Per posar un exemple, pot ajudar una famosa empresa de refrescs a saber què més compren els seus clients i fer millors ofertes.

A més de com utilitzar la IA i l’ús de les dades, Font va explicar com integrar-la orgànicament en l’empresa: “Fa anys vam crear el departament de dades separat de tecnologia, i ens va anar bé. Ara hem creat el d’IA, amb tres o quatre persones, i té uns objectius propis. És important que els tres departaments estiguin separats”.

El lideratge d’aquests departaments no por ser un simple tècnic, sinó algú “que tingui una visió global de l’empresa, que n’entengui els valors, és fonamental saber quines son les línies vermelles i els valors de l’empresa que s’han de respectar”. A més, han de complir uns objectius a curt termini i han de ser rendibles, perquè “l’empresa ha de ser competitiva”.