Cupra Tavascan és el nom del primer cotxe que Seat fabricarà a la seva planta de producció de Xina, la que té el grup Volkswagen a la ciutat de Hefei, a la província d'Anhui. Serà el primer vehicle totalment elèctric de modalitat SUV (sport utility vehicle o vehicle utilitari esportiu) que fabricarà el Grup Volkswagen, tal com ha informat El Periódico de Catalunya i han confirmat fonts de Seat a ON ECONOMIA. La idea és produir a la Xina a partir de finals de 2023 per vendre al mercat europeu a partir del 2024, tot ampliant l'oferta elèctrica de Seat. Al país asiàtic, d'entrada, aquest model no es comercialitzarà, ja que la competència ho fa inviable, asseguren les mateixes fonts. Seat no ha informat oficialment per ara del volum de producció ni de la inversió inicial prevista per construir el Cupra Tavascan. Fonts properes a l'empresa, però, estimen a ON ECONOMIA que seran uns 60.000 anuals a partir del 2024, i assenyalen que l'any vinent la producció serà molt minsa, d'unes 100 unitats, ja que està en fase de llançament. 

Es tracta d'un cotxe desenvolupat i dissenyat a Martorell per a la marca de la gamma alta de Seat, Cupra, llançada l'any 1996 amb els models de luxe de l'automobilística catalana. Es va poder dissenyar gràcies en part a la inversió de 5.000 milions d'euros anunciada per la companyia l'any 2020. El prototip va ser presentat al Saló de Frankfurt de 2019. Es tracta del sisè model de Cupra, que ara mateix ofereix cinc models elèctrics, híbrids i de combustibles fòssils, que estan al mercat a preus superiors als 30.000 euros. Fonts empresarials expliquen que ja hi ha 50 treballadors destinats a Xina de la planta de Martorell.

Fonts sindicals es debaten entre destacar com un fet "positiu" el fet que Seat ampliï producció amb un cotxe 100% elèctric i la decepció perquè "és un cotxe que es podria fer aquí". "A Martorell hi ha capacitat de producció i és una pena que un cotxe potent i de tant de valor afegit no es pugui produir aquí, on hi ha necessitat de generar nous llocs de treball", afegeixen. Tampoc els convenç el fet que no es pugui vendre al mercat xinès, ja que això podria ampliar el mercat de l'empresa catalana. 

Aquest any, Seat preveu tancar l'any amb una producció de 366.000 vehicles a la planta de Martorell, un 26,8% menys que els 500.000 que va produir l'any 2019, degut sobretot a la manca de peces per la crisi d'abastiment. Preveu, però, recuperar els nivells de producció prepandèmia de cara al 2023. En un comunicat conjunt de CCOO i UGT, els sindicats han explicat que la situació s'ha pogut gestionar "sense que suposi una reducció de plantilla" ni hi hagi un impacte en les condicions laborals. La companyia ha hagut de paralitzar diversos torns de les seves línies de producció davant la manca de peces i va a aplicar un Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO) el passat mes de setembre, que durarà fins al 23 de desembre, per la manca de xips. Les organitzacions sindicals han explicat també que encara no han rebut una comunicació sobre si finalitzarà aquest expedient. 

Imatge aèria de la planta de Volskwagen a Anhui | Foto: SEAT
Planta de Volkswagen a Anhui | Foto: Seat 

El Tavascan, nom d'una petita localitat lleidatana, es construirà amb la plataforma MEB; columna vertebral tecnològica de l'estratègia de mobilitat elèctrica del Grup Volkswagen. Aquesta plataforma, que era d'una filial de Volkswagen que la companyia alemanya va acabar absorbint, servirà també per construir altres cotxes del grup Volkswagen que sí que es vendran a la Xina, però no pas el Cupra. Es tracta d'una planta que combina la producció de vehicles totalment elèctrics, R+D, control de qualitat, enginyeria simultània i proves en una sola instal·lació, amb totes les fases de la cadena de valor industrial. L'any passat, Volkswagen va construir-hi una gran fàbrica de bateries. La fàbrica té, a més, un clúster de proveïdors a l'àrea que facilitarà la ràpida fabricació. 

La internacionalització de Cupra és una de les estratègies de transformació prevista per Seat, que camina cap a l'electrificació de la seva oferta, en la línia de fomentar la transició energètica marcada pels governs i organismes internacionals. En una entrevista recent amb la revista Autobild, el CEO de Volkswagen, Thomas Schäfer, va assegurar que l'empresa està forta i que Cupra podria fins i tot desembarcar als Estats Units. 

El passat mes de novembre, d'altra banda i de nou en el sentit de l'electrificació, es va aprovar la construcció d'una fàbrica de bateries elèctriques a Sagunt, València, de 200 hectàrees, amb una inversió de 10.000 milions d'euros, que donarà feina a 3.000 persones. Una altra aposta estratègica són els patinets elèctrics i altres vehicles de micromobilitat, que seran una de les grans apostes de la planta de Martorell. 

Prop de la rendibilitat 

Cupra és la marca de més valor afegit de Seat i les 109.700 vendes de cotxes d’aquesta marca, especialment del SUV esportiu Formentor amb més de 74.000 unitats fins al setembre, van ajudar a redreçar els números del fabricant de Martorell. De seguir així, Seat preveu tornar a la rendibilitat a finals d’aquest any, després del saldo negatiu dels dos últims anys, 339 milions el 2020 i 256 milions el 2021. El balanç a tancament de setembre va deixar el resultat operatiu en unes pèrdues de 10 milions d'euros, fet que corrobora que el tercer trimestre de l’any ha estat el de la marcada recuperació: un benefici operatiu de 87 milions d'euros contra unes pèrdues de 133 milions comptabilitzades en el mateix període de l'any anterior.

El negoci de la companyia entre el gener i el setembre es va situar en 7.820 milions d'euros, cosa que es tradueix en una pujada del 7,7% en la comparativa interanual, mentre que les seves vendes mundials van baixar un 25,4%, fins a 292.000 unitats. L'escassetat global de semiconductors està limitant l’entrega de vehicles, tot i que la demanda es manté a l’alça. 

Pel que fa a les despeses, Seat assegura que l'increment dels preus de les matèries primeres i l'energia van provocar un impacte negatiu, però que han vingut compensats per l’optimització en la gestió dels ingressos i la reducció dels costos. Per la seva banda, el grup Volkswagen va aconseguir un benefici net atribuït de 12.253 milions d'euros fins al setembre, un 12,8% més que fa un any.