Ebro estudia llançar el 2025 un tercer model i, igualment, valora, juntament amb Chery, l'establiment d'un centre conjunt d'R+D a Barcelona. L'empresa matisa que, en cas de dur-se a terme el projecte, seria similar al centre que el fabricant xinès té a Frankfurt (Alemanya), on s'han dissenyat els dos primers models que Ebro llançarà al mercat espanyol: els SUV Ebro S800 i S700. Respecte al centre d'investigació i disseny, l'empresa assenyala que el de Barcelona seria el sisè de Chery al món i el segon a Europa, segons han apuntat en la presentació dels dos cotxes aquest dimecres al Madrid Car Experience.

Si finalment prospera l'acord entre els dos fabricants i socis, disposaria de tots els elements que conformen la cadena de valor en la indústria d'automoció, amb una companyia amb seu a Espanya. De fet, el director del centre de Frankfurt, Jochen Tueting, ha participat en la presentació dels dos prototips d'Ebro que han sortit de les instal·lacions alemanyes. Ebro ha assenyalat que es preveu la creació de dues aliances d'empreses amb el fabricant asiàtic: d'una banda, l'Ebro EV Motors, participada majoritàriament per l'espanyola, per a la comercialització i postvenda dels SUV fabricats sota la marca Ebro, i la segona associació contempla la inversió de Chery en la planta de Zona Franca, participada majoritàriament per la marca espanyola i que tindrà per objectiu la producció de models d'ambdues marques.

L'empresa catalana de cotxes està bolcada en les negociacions per a la creació d'una xarxa comercial amb 30 punts de venda. Tanmateix, Pedro Calef, conseller delegat d'Ebro, confirma que de moment no s'ha tancat cap acord, encara que Jorge Susaeta, director comercial, assenyala que ha despertat molt interès. Però la gamma es limita als dos SUV, en dues motoritzacions, una de gasolina i una híbrida endollable, i la pretensió de l'automobilística és disposar de concessionaris, no agents comercials, que comencin ja a finals d'aquest any.

Sumar més models per a la xarxa

Conscient de l'esforç que suposaria per als possibles socis comercials, Calef ha assenyalat que l'any vinent podria llançar-se un tercer model i que no es descarta un elèctric pur que se sumi a la gamma actual. I no són els únics projectes en cartera, encara que ja serien per al 2026. Tots els models d'Ebro es construiran a Barcelona, a la factoria propietat d'Ebro. Cal tenir en compte que els concessionaris hauran de tenir entitat de marca exterior i interior, amb venda exclusiva dels models. I, igualment, estaran obligats a oferir serveis de reparació i donaran cobertura als programes d'àmplia garantia de la marca.

Calef i el seu equip són discrets sobre els plans futurs. No s'ha revelat el preu al qual es llançaran al mercat espanyol els dos SUV. Només s'ha dit que estaran a "un preu competitiu". Tampoc no se sap quina és la pretensió de vendes per a l'any que ve —només que volen col·locar els dos models al capdavant en els seus respectius segments—; ni quants es fabricaran —dependrà del mercat, diuen a la marca—, ni en quin percentatge es fabricaran l'híbrid endollable i el de gasolina —també ho decidirà el mercat—, encara que a Ebro prefereixen que tiri més el plug-in. En definitiva, és un cotxe més rendible que el de gasolina.

Tampoc no han aclarit els plans d'expansió. De moment, vendran a Espanya i a Andorra, per anar entrant en altres mercats, també europeus. Ja que, com també apunten des de Chery per als seus models Omoda i Jaecoo, són cotxes fabricats a Europa, per al mercat europeu. Bé, segons matisa el fabricant xinès, pròximament fets a Espanya.

Arrencada de la producció

Respecte a l'inici de la producció, la previsió és que arrenqui, en primer lloc, l'Omoda 5, de Chery, en els tres últims mesos de l'any, els dos SUV Ebro, i finalment, el Jaecoo 7, el prèmium de l'empresa pública xinesa. Els cotxes d'Ebro es fabricaran sota una plataforma i una tecnologia compartides amb el seu soci Chery per a la producció de vehicles a Espanya. Una inversió que, assenyalen a Ebro, suposa un desemborsament publicoprivat de 400 milions d'euros. En una fase inicial i per accelerar l'arrencada de les operacions industrials, la fabricació dels models es durà a terme mitjançant DKD (direct knock down), és a dir, s'acoblaran a la fàbrica les peces que vindran, previsiblement, de les factories de la Xina.

En una segona fase, es fabricarà sota la modalitat CKD (complete knock down), utilitzant les instal·lacions de soldadura, pintura i muntatge, que donarà pas a la progressiva incorporació de proveïdors locals. Des de l'empresa catalana s'assenyala que la fabricació a l'Ebro Factory de la Zona Franca permetrà la recuperació progressiva de fins als 1.250 llocs de treball pendents de reincorporació com a part del pla de reindustrialització després de la sortida de Nissan de la planta. Primer s'incorporaran 150 operaris en els mesos vinents, contractats actualment sota la modalitat de formació, amb finançament de la Generalitat de Catalunya. L'objectiu és garantir els llocs de treball de la borsa de reindustrialització a mesura que s'assignin les línies de producció.