En una jugada financera de gran envergadura, CaixaBank ha posat en marxa aquest dilluns un complex procés de reestructuració de la seva capital híbrid. L'entitat que presideix José Ignacio Goirigolzarri ha llançat una oferta de recompra en efectiu de participacions preferents per un import nominal de 414,4 milions d'euros, mentre ha anunciat la seva intenció d'emetre nous instruments de característiques similars. El moviment, comunicat a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), està directament orientat a inversors institucionals i segueix el patró d'altres operacions recents del sector bancari europeu.
La finestra perquè els tenidors d'aquestes preferents acceptin l'oferta s'ha obert aquest mateix 15 de setembre i s'estendrà fins a les 17:00 hores del pròxim 22 de setembre. Els incentius per a l'acceptació són clars: CaixaBank ofereix un preu del 101,2% del valor nominal dels títols, la qual cosa suposa una prima sobre el seu preu d'adquisició. A més, l'entitat honrarà un tipus d'interès del 5,25% fins a la primera data possible d'amortització anticipada, establerta per al 23 de març de 2026.
Aquesta operació no és un simple gest de bona voluntat, sinó una calculada decisió financera. En recomprar aquests instruments, que probablement van ser emesos amb cupons més elevats en el passat, el banc s'allibera d'una obligació de pagament onerosa en un moment en què els tipus d'interès de mercat han pujat substancialment. L'anunci simultani d'una nova emissió de participacions preferents perpètues no acumulatives i convertibles (amb nominals unitaris de 200.000 euros) revela l'estratègia completa: es tracta d'un canvi o swap de capital.
-Neteja del balanç. La recompra permet al banc retirar de circulació instruments antics, costosos i potencialment més restrictius des del punt de vista regulador.
-Emissió en condicions actuals. La nova emissió es realitzarà sota les condicions de mercat vigents i l'actual normativa reguladora (MIFID II), molt més estricta en la protecció de l'inversor. Això implica que anirà dirigida gairebé en exclusiva a inversors institucionals qualificats, que comprenen plenament el risc d'aquests productes híbrids, el cupó dels quals pot no pagar-se si l'entitat travessa dificultats.
CaixaBank insisteix que l'operació obeeix a l'interès de "gestionar proactivament la base de capital", una fórmula que en l'argot financer significa optimitzar l'estructura de finançament per reduir el seu cost mitjà i enfortir les ràtios de capital, com el CET1 Fully Loaded.
L'operació de CaixaBank no és aïllada. L'actual cicle de tipus d'interès més alts després de les pujades del BCE està impulsant els grans bancs europeus a reestructurar el seu deute híbrid i preferent. Emeses en una era de tipus baixos, moltes d'aquestes obligacions s'han tornat ara molt cares per a les entitats emissores. Bescanviar deute car per deute potencialment més barat (o amb condicions més favorables) és una estratègia lògica per millorar el compte de resultats.
Aquest tipus de notícies evoquen inevitablement la crisi de les preferents que va afectar desenes de milers de petits estalviadors a Espanya després de l'esclat de la crisi financera de 2008. Aquells productes, venuts massivament com a dipòsits supersegurs a clients minoristes sense comprensió del risc, van provocar greus pèrdues patrimonials i una profunda crisi de confiança. Tanmateix, l'operació actual de CaixaBank se situa en un paradigma radicalment diferent.
La normativa MIFID II exigeix ara tests d'idoneïtat i complexitat extremadament rigorosos, la qual cosa pràcticament ha eliminat la venda d'aquests productes complexos i d'alt risc al petit estalviador. La nova emissió, amb trams de 200.000 euros per títol, confirma que l'objectiu són únicament grans inversors, fons d'inversió i companyies d'assegurances, actors amb la capacitat analítica per assumir i valorar aquests riscos.
Els analistes consultats veuen el moviment amb bons ulls. "És una operació de sanejament financer clàssica. CaixaBank s'aprofita de la seva solvència i de la fortalesa del seu balanç per substituir deute car per deute més barat, el que s'hauria de traduir en un estalvi de costos financers a mitjà termini i, per tant, en una millora de la seva rendibilitat," comenta un expert del sector.
El mercat serà ara atent al desenvolupament de l'operació i, sobretot, als termes exactes (cupó i preu d'emissió) de les noves preferents, que serviran com a termòmetre de la gana del mercat institucional pel risc i de la confiança en la solidesa de CaixaBank.