El Port de Barcelona i el Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) han anunciat una inversió conjunta de 30 milions d'euros per a la construcció d'una nova terminal especialitzada en cafè. El projecte, que estarà operatiu l'any 2027, està impulsat per Barcelona International Terminal (BIT) i té com a objectiu superar les 170.000 tones de cafè gestionades anualment, consolidant així la posició del port com a punt d'entrada fonamental per a aquest producte a la península Ibèrica.

Segons l'acord, el Port de Barcelona assumirà 10 milions d'euros, mentre que el Consorci de la Zona Franca n'aportarà 20. El projecte ha estat presentat en un acte que ha comptat amb la presència del president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell; el delegat especial de l'Estat en el CZFB, Pere Navarro; el director general del Grup Masiques, José Miguel Masiques; i el director de Barcelona International Terminal (BIT), Marc Tauste.

La companyia BIT va néixer l'any 1987 fruit d'una aliança estratègica entre el Grup Masiques i la multinacional suïssa Société Générale de Surveillance (SGS), especialitzada en inspecció, verificació i certificació. La seva seu operativa sempre ha estat al Moll Álvarez de la Campa, on ha gestionat la descàrrega, l'emmagatzematge i la logística del cafè.

Les instal·lacions actuals d'aquesta terminal, precisament, seran cedides per donar cabuda a l'expansió d'una altra empresa emblemàtica del port: el fabricant agroalimentari Elian, filial del grup nord-americà Viserion. Aquesta relocalització permetrà a BIT renovar-se i modernitzar-se en un nou espai, alhora que dona resposta a les necessitats de creixement d'Elian, que ocuparà aproximadament el 90% dels terrenys alliberats.

Un llegat que es renova

Durant la presentació, els representants institucionals han destacat el valor estratègic i econòmic de l'operació. El president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, ha posat en relleu la importància cabdal del cafè per a l'activitat portuària. "El 80% del cafè que es consumeix a Espanya i a la península Ibèrica passa pel Port de Barcelona gràcies a unes instal·lacions del CZFB que explota BIT", ha assenyalat. Amb aquesta inversió, afegeix Carbonell, "es perpetua el llegat del cafè al port amb unes instal·lacions renovades i a l'avantguarda".

Per la seva banda, el delegat especial de l'Estat en el Consorci de la Zona Franca, Pere Navarro, ha qualificat l'acord com "una història d'èxit" que reforça el compromís conjunt de les dues institucions amb el desenvolupament econòmic de l'àrea metropolitana de Barcelona. Navarro ha remarcat que el projecte és "un exemple paradigmàtic d'aliança entre l'àmbit públic-públic i el publicoprivat", una col·laboració essencial per a materialitzar inversions d'aquesta envergadura.

La nova terminal de cafè BIT s'ubicarà en una parcel·la amb una superfície inicial de gairebé 50.000 metres quadrats. El director, Marc Tauste, ha reconegut que aquesta superfície "és inferior a la de les instal·lacions anteriors", però ha  assegurat que comptarà "amb una infraestructura moderna i optimitzada que permetrà continuar amb l'activitat al Moll Álvarez de la Campa amb una eficiència molt superior". L'objectiu és clar: processar més volum amb més agilitat i seguretat.

Aquest projecte s'emmarca en un moviment logístic més ampli dins del port. El passat 23 d'octubre es va fer pública la intenció del fabricant agroalimentari Elian, especialitzat en proteïna vegetal, d'invertir més de 200 milions d'euros en la construcció d'una segona planta al recinte portuari. La seva fàbrica actual, també situada al Moll Álvarez de la Campa, veurà ampliada la seva capacitat gràcies a la cessió dels terrenys que actualment ocupa BIT, que representen el 90% de l'àrea necessària per a aquesta expansió.

La dimensió econòmica del sector cafeter

José Miguel Masiques, del Grup Masiques, ha ofert durant la presentació una visió global del pes econòmic del cafè. Ha assenyalat que aquest producte "representa l'1,6% del producte interior brut mundial" i ha repassat la història recent del sector a Espanya: "Fins al 1980, el cafè era un comerç d'Estat; a partir d'aquest any es va liberalitzar el mercat". Ha recordat també els orígens de la seva companyia en aquest negoci: "El 1986, Masiques va entrar en el negoci del cafè i es va aliar amb la multinacional suïssa SGS. L'any següent ens vam instal·lar al Port de Barcelona".

Les xifres que ha aportat il·lustren la vitalitat del sector a escala estatal: a Espanya es consumeixen cada dia unes 70 milions de tasses de cafè, una activitat que dona feina directa o indirecta a unes 100.000 persones. En conclusió, aquesta inversió de 30 milions d'euros simbolitza una aposta ferma per mantenir i modernitzar una activitat logística tradicional i fonamental per a l'economia barcelonina i ibèrica. La nova terminal de BIT assegurarà la continuïtat i l'eficiència en la gestió d'un producte de consum massiu, mentre el teixit empresarial del port es reconfigura per acollir noves indústries, com la de la proteïna vegetal, en un exemple de simbiosi entre el llegat i la innovació.