BYD, el fabricant de vehicles més venut a la Xina i líder mundial en automoció elèctrica, ha manifestat aquest dimecres que Espanya es troba ben posicionada per acollir una nova planta de fabricació a Europa, tot i que subratlla que encara no existeix cap "pla concret" per instal·lar-se a la península Ibèrica. Aquestes declaracions es produeixen quinze dies després que es fes pública la reunió entre representants del Govern i de la companyia per negociar la possible instal·lació d'una planta de producció de vehicles elèctrics a Catalunya.
En declaracions a l'Agència Catalana de Notícies, Alberto de Aza, director general de BYD per a Espanya i Portugal, ha especificat els criteris que la marca tindria en compte per a una eventual inversió: "Òbviament, estar ben ubicats geogràficament i tenir un port de mar són arguments de qualsevol futurible. Però ara com ara no hi ha cap pla concret". Aquests requisits logístics són fonamentals per a una companyia que té una estratègia global d'exportació.
La multinacional xinesa ha revelat que les seves vendes a Europa estan anant "molt bé", amb un creixement que, si es manté al ritme actual, requerirà la implantació de "fins a tres fàbriques" addicionals al continent. Aquesta expansió ja té el seu primer pas en marxa: BYD té previst començar a fabricar vehicles a la seva nova planta d'Hongria, que estarà operativa a mitjans del 2026. Sobre la posició d'Espanya en aquesta estratègia d'expansió, De Aza ha assegurat "que quan es parla d'implantar fàbriques a Europa, Espanya és el segon fabricant a escala europea i reuneix totes les condicions necessàries. Hipotèticament parlant, estarien en una short list per un futurible. Però la realitat és que avui en dia no existeix un pla concret per a Espanya".
Catalunya, en el punt de mira
Les declaracions del directiu de BYD s'emmarquen en el context de les recents negociacions revelades fa quinze dies, quan es va fer pública la reunió entre l'executiu català i representants de la companyia. El conseller d'Empresa i Treball de la Generalitat, Miquel Sàmper, va confirmar l'interès del gegant automobilístic per ubicar en territori català la seva tercera planta europea, tot i que va evitar donar per feta la inversió. Sàmper va destacar la necessitat de mantenir "prudència" durant les negociacions, però va establir una condició important per al projecte: que la plantilla sigui "majoritàriament catalana" i no estigui formada principalment per treballadors xinesos desplaçats. Aquesta condició reflecteix el compromís de crear ocupació local i integrar el projecte en el teixit productiu català.
Fonts properes al sector automobilístic detallen que BYD manté Catalunya sota estudi per a una possible nova planta de producció. En concret, s'ha especulat amb un interès particular en zones properes al Port de Tarragona, una ubicació que reuniria els requisits logístics mencionats per la companyia. La proximitat a infraestructures portuàries és cabdal per a una empresa que necessita exportar una part important de la seva producció. No obstant això, les mateixes fonts assenyalen que BYD està considerant altres localitzacions a la península, incloent-hi Navarra, Cantàbria, Castella i Lleó, Galícia i València. Tècnics de l'empresa xinesa haurien visitat diversos emplaçaments potencials durant els darrers mesos, mantenint contactes tant virtuals com presencials amb representants de les diferents comunitats autònomes.
L'enfocament de BYD difereix significativament del seguit per una altra companyia xinesa, Chery, que va optar per una aliança estratègica amb l'empresa local Ebro i la instal·lació en una planta ja existent. En canvi, BYD buscaria terrenys on construir una instal·lació de nova planta, el que representaria una inversió molt més substancial i un compromís a llarg termini amb el territori escollit.
Aquesta possible inversió s'emmarca en el context dels fons europeus Next Generation, que inclouen importants incentius per a la transició cap a la mobilitat elèctrica, i en la posició d'Espanya com a segon fabricant automobilístic d'Europa, després d'Alemanya. La decisió final de BYD s'espera per als pròxims mesos, mentre la companyia avalua les diferents opcions logístiques, financeres i estratègiques. Una instal·lació de BYD a Catalunya representaria un dels majors projectes d'inversió estrangera dels últims anys i consolidaria la posició de la indústria automobilística catalana en l'era del vehicle elèctric.
