Les llars espanyoles van gastar 43,3 euros al mes en electricitat durant el segon trimestre de l'any, la qual cosa suposa un 12,9% menys respecte al mateix període de l'any anterior, després de reduir els seus consums elèctrics en un 6,6%, segons les dades del Panell de Llars de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) sobre subministrament energètic.
Aquesta xifra suposa un 6,4% menys al mes al rebut que en el segon semestre de l'any passat i uns 10 euros menys respecte al mateix període de l'any 2021. Així mateix, la CNMC ha constatat que el grau de coneixement de la contractació del subministrament energètic entre els consumidors continua millorant cada any. Així, pràcticament la meitat de les cases del país coneix la diferència entre el subministrament d'electricitat al mercat lliure i al mercat regulat (el denominat PVPC), després que el percentatge hagi incrementat en alguna cosa més de 6 punts percentuals l'últim any.
En el cas del gas natural, el percentatge de llars amb servei que coneix la diferència entre el mercat liberalitzat i el regulat ha pujat en 16 punts percentuals en un any.
Tanmateix, malgrat el creixement continuat dels últims anys, l'organisme presidit per Cani Fernández ha destacat que pràcticament la meitat dels usuaris encara no sap les diferències entre contractar al mercat liberalitzat o en el regulat, tant en el cas de l'electricitat com en el del gas natural. A més, el 57,4% de les llars desconeix que pot contractar dues potències elèctriques diferents en funció de diferents trams horaris.
Tarifa per trams horaris
Respecte a la potència contractada per les famílies, un de cada cinc (el 18,8%) reconeix no saber quina potència té, la dada més baixa registrada en la sèrie d'aquest indicador des que es va crear el 2015. A més, el 34,5% de les famílies afirma contractar el subministrament elèctric amb un únic preu d'electricitat igual en totes les hores. Aquest indicador va registrar nou punts percentuals més que en el mateix període de 2022.
Al contrari, el 15,5% de les llars reconeix comptar amb una tarifa de preus amb dos o tres trams horaris i el 23,7% desconeix quin tipus de tarifació té contractada.
Referent als hàbits de consum d'electricitat, quatre de cada deu cases reconeixen no tenir en compte la diferència de preus entre diferents hores en els seus hàbits de consum, com per exemple en encendre la calefacció o posar en marxa la rentadora. Tanmateix, el 34,7% sí que afirma tenir-ho bastant en compte en el seu consum diari i el 24,4% ho té una mica en compte.
Bo social
Sobre el bo social per al subministrament d'electricitat, gairebé vuit de cada deu cases coneixen la seva existència. D'aquests, un 64,3% coneix els requisits per beneficiar-se del bo, mentre que el 21% ho desconeix, quatre punts percentuals menys que en el mateix període de 2022. L'evolució del coneixement del bo social ha estat positiva en els últims anys, ja que des de 2017 l'indicador s'ha incrementat en gairebé 30 punts, d'un 50,1% al 78% actual.
