Segons les enquestes, creix el nombre de ciutadans que coneix el català, però baixa el seu ús social. Davant aquesta situació, la Fundació Vincle anima als empresaris i comerciants a introduir el català “de manera natural i gradual” en tots els seus productes i serveis: en la relació amb els clients, l’etiquetatge, les factures, la publicitat..., però també en les relacions laborals.
La setmana passada, la Fundació Vincle va organitzar un debat sobre “El potencial que té el català per fer negoci empresarial” amb la participació de Jaume Roures, president de l’editorial Abacus Futur, i Josep Mateu, president del RACC. Roures va subratllar que “l’aspecte voluntarista o militant” amb el català en el món de l’empesa “continua sent necessari”. I Mateu va indicar que, com a empresaris, “tenim una responsabilitat amb la llengua per formar els treballadors”.
En aquell acte, la Fundació va distribuir un material que demostra que “el català és negoci, a l’empesa i al comerç”, del qual se’n destaquen aquestes 10 dades, que van extreure d’enquestes de la Generalitat i d’informes sectorials:
• Més del 60% dels clients catalans utilitzen el català en el tracte amb les entitats financeres.
• I més del 60% d’aquests clients utilitza el català en els tractes amb el petit comerç i les grans superfícies.
• A més de dos terços dels consumidors els agrada trobar el català en l’etiquetatge dels seus productes preferits.
• Empreses catalanes com Educaweb, Factor Energia, Parlem, RACC i Som Energia, entre d’altres, atenen els consumidors i ofereixen productes i serveis en català.
• Empreses del sector informàtic i tecnològic com Apple, Epson, HP, Tesla o Tom Tom, entre d’altres, ja ofereixen aplicacions o manuals dels aparells en català.
• 3 dels 10 webs més visitats del món –Google, Youtube i Facebook– tenen versió en català.
• Les nou marques de mòbils més venudes a l’Estat espanyol ofereixen aparells en llengua catalana: Samsung, Huawei, Apple, Xiaomi, Bq, LG, Sony, Motorola i ZTE.
• Empreses del sector del tèxtil com Bóboli, Bobo Choses, Canada House, Desigual, Inditex, Mango, Punto Blanco, Tendam o Tinny Cotons aposten pel català.
• Empreses de begudes i alimentació com Ametller Origen, Ato, Birba, Bonpreu, Cacaolat, Codorniu, Condis, Consum, Damm, El Castillo, Eroski, Font d’Or, Freixenet, Juvé & Camps, La Fageda, La Selva, Letona, Moritz, Raimat, San Miguel, Soley, Sumarroca, Torras, Trias, Veri, Vichy Catalán, entre d’altres, etiqueten tots o alguns dels seus productes en català.
• Més de 150 empreses de jocs i joguines com Abacus, Barcanova, Devir, Diset, Drim, Educa Borras, JAC, Mattel, Nintendo, Panini o Vicens Vives ofereixen molts o alguns dels seus productes en català.

Un dels objectius de la Fundació Vincle –en el patronal de la qual hi ha empresaris com Joan Font, president de Bonpreu– és el de treballar per a la normalització del català a l’empresa i en el món laboral. L’estiu passat van presentar el Manifest pel català a l’empresa. Ara estan muntant una “Xarxa d’empreses per la llengua”.