Tres anys després de la covid, les festes de Nadal a Espanya s'agafen amb optimisme, però amb reserves davant un factor de successives policrisis que ja arrossega la guerra d'Ucraïna i la pujada de preus, les amenaces per l'augment del gas, ara també de l'aigua, o el conflicte al Pròxim Orient. Malgrat tot, segons Trusted Shops, s'espera que la despesa en regals augmenti un 3%, assolint els 12.000 milions d'euros al país.
Es tracta d'un dels esdeveniments més importants de l'any per al sector minorista i, en aquest sentit, els espanyols cada vegada comencen amb més antelació les seves compres nadalenques, amb un especial pes al canal online. De fet, les últimes nadales les vendes per internet van créixer un 16% respecte a l'any anterior i es preveu que durant aquestes dates el 60% dels consumidors espanyols compri els seus regals per Internet, segons la mateixa font.
745 euros per persona
Si anem a la despesa individual, cada espanyol gastarà aquest nadal 745 euros de mitjana, un 20% dels quals anirà a parar a sopars i dinars, segons l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU). "Si ens afixem en les dades de l'Institut Nacional d'Estadística, el preu de la cistella de la compra ha pujat un 10% els últims mesos i això fa pensar que aquest Nadal pot ser el més car de la història", vaticina Leticia Poole, professora d'economia i empresa de la Universitat Europea de València.
Així doncs, convé apostar pel sistema de compra anticipada i la congelació d'alguns productes pensant en els sopars i dinars que celebrarem a casa amb la família o els amics. Les presses no són bones conselleres i si ens decidim per menús més o menys elaborats i selectes amb algun caprici propi de les dates, hem d'idear-los amb antelació per no pagar més del compte al supermercat. De totes maneres, les xarxes socials estan plenes de propostes imaginatives i estupendes adaptades a totes les butxaques. Igual que cada cop és més freqüent que els amfitrions proposin que la resta dels comensals aportin un o més plats, cosa que no només suposa un estalvi sinó també l'oportunitat de tastar noves receptes”, assegura Poole.
Alguns consells
La temporada de vendes nadalenques representa un desafiament i una oportunitat per a molts empresaris. A mesura que els consumidors se submergeixen en l' esperit festiu, les empreses s' han de preparar per satisfer la creixent demanda mentre mantenen l' eficiència operativa. Per això, Expense Reduction Analysts, consultora especialitzada en l'optimització de costos i la gestió de proveïdors, presenta alguns consells per afrontar amb èxit aquesta temporada tan especial:
- Optimització de costos: comptar amb la liquiditat necessària per afrontar els pagaments de manera efectiva és possible mitjançant una optimització de despeses i una gestió estratègica de recursos.
- Gestió de proveïdors: establir relacions sòlides amb els proveïdors és crucial per garantir la qualitat i eficiència en la cadena de subministrament. Mantenir una comunicació fluida i construir relacions de confiança a llarg termini contribueix a reduir costos, mitigar riscos i millorar les condicions de compra.
- Coneixement del mercat: és essencial comprendre a fons els mercats en els quals s' opera i estar al tant dels canvis que s' hi esdevenen, ja que les variacions en els preus dels materials i la disponibilitat de subministraments poden impactar significativament en els costos de l' empresa. Per mitigar aquests riscos, és fonamental tenir una visió clara tant dels proveïdors com dels mercats en els quals es participa, estant al tant dels canvis i tendències rellevants.
- Adaptació a les tendències de consum: les tendències de consum estan en constant canvi, per la qual cosa resulta crucial adaptar-s' hi per satisfer les expectatives del mercat. Cal reforçar la presència en plataformes online i crear estratègies efectives per atraure els consumidors, oferint ofertes i promocions que puguin interessar-los, així com millorar l'experiència del client.