El consum de plats preparats a les llars espanyoles va créixer un 6,6% el 2024, consolidant la tendència ascendent dels últims anys. D'acord amb l'Associació Espanyola de Fabricants de Plats Preparats (Asefapre), el consum va superar els 702.270.833 kg, amb vendes que van assolir els 4.197 milions d'euros, un 5,9% més que el passat exercici. Però els consumidors no sempre compren els plats preparats per estalviar-se temps a la cuina. A més, no perdre temps en un establiment de restauració va prenent pes entre els hàbits del consumidor. Així es demostra amb les dades sobre el nombre de persones que, aprofitant la compra al supermercat o entrant de forma esporàdica, decideixen esmorzar, dinar o berenar a l'interior de les cadenes de gran consum.

Les dades de la consultora Worldpanel by Numerator -del grup Kantar- revelen que anar a comprar i menjar al súper o directament anar a aquests establiments per esmorzar, dinar o berenar és una moda que guanya adeptes a Espanya: 1,3 milions de persones ho han fet l'últim any. Aquesta xifra representa el doble que 12 mesos enrere, per la qual cosa l'auge és confirmat. La portaveu de la consultora, Veronika Khurshudyan, destaca el fet com una "mostra de l'interès cada vegada major per gaudir de l'experiència dins del mateix establiment", ha puntualitzat.

No per això, es pot perdre de vista que dels 6,9 milions de persones que han comprat menjada en cafeteries d'hipermercats i supermercats per consumir fora de la llar, una part (30%) l'ha consumit a casa de d'altres i un 16% en el lloc de treball. La tendència a menjar a les oficines o despatxos ha descendit des de 2024. Un informe elaborat per AECOC, a mitjans de l'any passat, ja advertia que l'hàbit de preparar el tupper a casa per anar a la feina havia caigut un 25% des de 2023.

L'estudi ja mostrava un augment de treballadors que prefereixen anar a un restaurant o un bar durant la seva jornada, però també com creixen les opcions del plat preparat del supermercat i el delivery. Així, si el 2021 eren sis de cada deu els treballadors que degustaven els seus tuppers a l'oficina, dos anys més tard el percentatge havia caigut a quatre de cada deu.

 

Des de la consultora Worldpanel by Numerator, Khurshudyan ha explicat a Efe que aquestes dades reflecteixen que, malgrat que la conveniència és encara el principal motor d'aquest tipus de compres, "les cafeteries en els hípers i supermercats comencen a consolidar-se com un punt de consum flexible que combina el pràctic del 'per portar' amb la possibilitat de quedar-se i gaudir en el moment".

Les principals cadenes de distribució a Espanya està apostant per reforçar aquest tipus de consum, disposant taulells amb menjar llest per portar per racions i espais per consumir sense sortir del mateix local. Se suma a la cada vegada més àmplia gamma dels productes llestos per consumir o només per escalfar disponibles en els lineals per facilitar l'alimentació a les famílies davant d'un ritme de vida cada vegada més accelerat.

Comoditat i consum

La mateixa consultora Worldpanel by Numerator i l'associació Promarca han difós un estudi en el qual revelen que el 47 % dels espanyols afirma no tenir temps lliure, el que ha convertit als productes que ofereixen "conveniència", això és, facilitat, practicitat i comoditat al consumidor, en el principal objectiu de moltes de les seves compres.

La conveniència és així la principal motivació en el 25% de les ocasions de consum d'aliments i begudes, per davant fins i tot de factors tradicionalment rellevants com la salut (18,6%) o el plaer (22,6%), d'acord amb el mateix estudi.

El president de Promarca, Fernando Fernández, ha precisat, a propòsit d'aquest informe, que "el consumidor actual ja no busca únicament sabor, qualitat o sostenibilitat; també exigeix eficiència, practicitat i productes que encaixin amb el seu ritme de vida".