El tancament de l'espai aeri per la guerra de l'Iran colpeja el trànsit aeri a Barcelona. Tot i que l'aeroport del Prat ha aconseguit tancar un mes de març rècord per l'inici de la Setmana Santa, la crisi ferroviària —que ha impulsat els viatges en avió enfront de l'AVE— així com els Premis Goya, el Mobile World Congress (MWC) i Alimentaria —que han atret a la ciutat milers de visitants— han fet que els vols cap al Pròxim Orient s'hagin enfonsat.
La caiguda ha estat més pronunciada en les operacions a Israel. Durant el mes de març es van operar únicament 22 vols des de Barcelona a Tel Aviv, enfront dels 157 de març de l'any passat o els 121 de febrer, un mes abans del conflicte. La qual cosa suposa una caiguda del 86% i del 81% respectivament.
Pel que fa als Emirats Àrabs Units —on volen companyies aèries com Etihad, Emirates o Qatar Airways— es van registrar 89 vols amb origen o destinació Barcelona durant el mes de març enfront dels 219 vols del mateix mes de l'any anterior o els 276 de tan sols un mes abans, cosa que suposa una caiguda del 60% i del 68% respectivament.
Després dels primers atacs dels Estats Units i Israel contra diverses ciutats iranianes el passat 28 de febrer, l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) va recomanar a les aerolínies no operar a l'Orient Mitjà i el Golf Pèrsic. Una recomanació que ja s'ha estès diverses vegades i actualment està vigent fins al 24 d'abril en un context marcat per l'alto el foc de dues setmanes acordat per Washington i Teheran.
Aquesta recomanació ha fet que en el primer mes de conflicte s'hagin cancel·lat centenars de vols —de moment— des de Barcelona, Madrid i Màlaga a l'Orient Mitjà, en ser les úniques ciutats amb vol directe. Tanmateix, els efectes col·laterals d'aquesta guerra podrien afectar moltes altres companyies aèries i, de fet, algunes ja han començat a reduir la seva oferta.
La guerra dispara el preu del petroli i les aerolínies cancel·len vols
L'efecte més immediat d'aquesta guerra ha estat la desbaratada pujada del preu del petroli. Des de l'inici del conflicte, el Brent puja més del 30% i el West Texas més d'un 40%, cosa que ha portat algunes companyies aèries a haver d'ajustar capacitat. Principalment les de baix cost, però no només. Algunes de les que han advertit o ja ho estan fent són Ryanair, Wizz Air, easyJet, Volotea o Lufthansa.
Ryanair, l'aerolínia líder a Europa, creu que la data límit és maig, mes en què veu possible “una interrupció del subministrament de combustible” si es perllonga la guerra a l'Iran, cosa que a més encariria el preu dels seus bitllets en els mesos següents. L'aerolínia ha advertit que, si continua el bloqueig, podria cancel·lar fins al 10% dels seus vols d'estiu.
Volotea, tanmateix, ja ha anunciat la cancel·lació de l'1% dels seus vols per a aquest estiu a Europa. Mentre que easyJet i Wizz Air han reduït capacitat, igual que Lufthansa, que deixarà en terra 20 avions pel combustible.